• hu

Az M3 déli szakaszának építészeti koncepciója

0

Bár a rekonstrukció 75 százaléka a színfalak mögött zajlik, a metrófelújítás megítélése mégis a közönség számára látható 25 százalékon múlik. A látványtervek alapján már most ismerkedhetünk az állomások jövőbeni arculatával, azonban ahhoz, hogy megértsük a terek üzenetét, a tervezők inspirációját hívjuk segítségül. A terveket építész generáltervezőként a Paragram Stúdió Kft. készítette, az egyes állomásokon külön építészirodák dolgoztak.

Népliget – Tervező: Bright Field Studios Ltd

Ecseri út – Tervező: Bright Field Studios Ltd

Talán ezen az állomáson lesz a leglátványosabb a változás. Alapvetően az eredeti utastér is kilógott a sorból, mint egy kakukktojás. A tervezők nem színekkel vagy felületekkel válaszoltak az „új kor” kihívásaira, hanem nagy formai gesztusokkal hagyták élni az eredeti tervezők által előkészített hatást. Itt nincs aluljáró, a bejárat a peron közepére nyílik, a felszín könnyed világosságából berobbanunk a föld alatti térbe. Az ébredésélmény drámaiságát fogalmazták meg a tervezők építészetileg. A sötét kapuk hosszan elnyúló padokká alakulnak, ahol megpihenhetünk, a világos falak, padló és mennyezet pedig egy letisztult, kellemes érzetet keltő térré szelídül.

Pöttyös utca – Tervező: Bognár Kft.

Pöttyös utca – Tervező: Bognár Kft.

A Népliget–Kőbánya-Kispest közötti vonalszakasz 1975–1980 között készült, sajátos építészeti nyelvezetének fő motívumai a nagy, egyszínű felületek, melyben az ülőbútorok mint szép, színes inzertek szerepelnek, valamint a szürke lamellás álmennyezet, ami egységbe foglalja a hosszú peronokat. Az eredeti koncepció újragondolása és modern köntösbe bújtatása az említett gesztusok mentén történt, maradtak a nagy, egybefüggő felületek és a képletszerűen kezelt térformálás. Az ikonikus műanyag ülőfelületek a VPI Kft. által egyedileg tervezett finombeton bútorcsaládban születnek újjá. A karakteres, variálható elemek formavilága az állomások tereihez igazodik, természetesen a dizájn mellett hangsúlyt kapott az ergonómia is. A tervezés kiindulópontját kezdetektől a Ferencvárosi Torna Club stadionja és a sas szobor megfogalmazása jelentette. Az aluljáró markáns zöld színű felületeihez a peron burkolatain a stadion és a szobor szín- és formavilágát alakították belsőépítészeti elemmé. A fémes megjelenésű struktúrát követték, hiszen alapvetően a sportpályán is a szürke árnyalatok dominálnak, a falburkolat geometrikus kialakítása pedig a madárszárnyak szerkezetét mintázza. Az állomás belső térkialakítása szimbólumokkal kíván az FTC megjelenésére reflektálni.

Tiszteletadás a múltnak. A modernizálás szinte rekonstrukciós jellegű. A karakteres sárga szín olyan jól működött az utastérben, hogy átmentették a jövőbe. Persze az új bútorok, a tiszta felületek XXI. századi külsőt kölcsönöznek az állomásnak. A legszembetűnőbb változás, hogy a felszíni épület átalakul, de a végeredmény itt hasonlít leginkább a kiinduló állapothoz.

Határ út – Tervező: Bright Field Studios Ltd

Határ út – Tervező: Bright Field Studios Ltd

A metróállomás térszerkezete eltér a másik három utasforgalmi tértől, hiszen az aluljáró irányából egy galériára érkezünk, amely a középső vágányok feletti térforma fontos eleme. A korábban nyitott rész üvegfelületet kap, amely nemcsak dekorációként szolgál, tűzvédelmi funkciót is ellát. A peron kékje visszatér, igaz, más árnyalatban, de harmonizálva a már megszokott fekete padlóval és az átírt, trapézformába tört lamellás mennyezettel. A kék oldalfal és az üvegfal egységét grafikusok által kidolgozott különös rajzolat teszi izgalmassá. A pókhálóra emlékeztető mintázatot élénk, a pipacsmező vöröses árnyalatát idéző minták törik meg. Kiben milyen asszociációt keltenek a játékos motívumok? Idővel kiderül. A valódi megfejtés egy matematikai képletben rejtőzik.

 Vincze Júlia
projekt kommunikációs irányító
BKV Zrt. Metró Felújítási Projekt Igazgatóság

Megosztás

Szóljon hozzá!

három + 2 =