• hu

Légsűrítők vasútüzemben

0

A vasúti infrastruktúra és a járműpark hosszú elhanyagoltság után örvendetes fejlődésnek indult hazánkban is. Nemcsak az új beruházások, de a pálya, a járművek, a vasútépítő gépek felújítása is fontos. A legtöbb vasútnál az új beszerzések mellett erre is figyelmet fordítanak. Miért dobnánk ki olyan eszközöket, amelyek felújítva, modernizálva az új beszerzésnél olcsóbban, az újjal egyenértékű technikát eredményezhetnek, s ez hozzájárul az összköltségek csökkentéséhez?

A vasúttechnikában a légsűrítőnek fontos szerep jut, ilyen a mozdonyok, motorvonatok féklevegő-ellátása, a vasútépítő gépek pneumatikus rendszerei, a karbantartó műhelyek légrendszere.

Légsűrítő a kötöttpályás járművekben
A Ganzair Kft. a Ganz-MÁVAG több mint 150 éves műszaki hagyományait folytatva jelentős tapasztalatokat szerzett vasúti és más kötöttpályás járművek légsűrítőivel új és modernizált járműveknél is. A légsűrítő már a vasúti közlekedés hajnalán, a sűrített levegős fékezés bevezetésekor nyilvánvalóan megjelent, hiszen a fékek működtetéséhez komprimált levegő szükséges.

M47-es mozdony

A XX. században a 60- 70-es évekig az olajkenéses dugattyús légsűrítők voltak egyeduralkodók, ám ekkor megjelentek az olajbefecskendezéses csavarkompresszorok. 25 évvel ezelőtt a Ganzair Kft. vezette be Magyarországon a méltatlanul kevéssé ismert hidroelasztikus kenésű forgólapátos légsűrítőket a kötöttpályás járművekben, először a trolibuszokban, majd a vasútüzemben is. Ezekkel rendkívül jó tapasztalatokat szereztünk az üzemeltetőkkel együtt az elmúlt időben.

Az olajmentes technika szerintünk is egy ígéretes irány, de mai műszaki fejlettségében a teljes rendszer műszaki és gazdasági szempontjait is figyelembe véve a jármű élettartama során még nem optimális. Rövid ideje, kevés gyártó kínálja, kevés valós nehézüzemi tapasztalattal, ami megjelenik a magas berendezésárban és meghibásodás esetén a magas javítási, fenntartási költségben is.

Gyermekvasút, MK45 hidrosztatikus hajtású sűrítővel (fotó: Csanády Sándor)

Előnyök összegzése
A forgólapátos sűrítők az elmúlt 25 évben bizonyították a nehézvasútüzemben előnyeiket: kompakt kivitel, minimális zajés rezgésszint, kiváló hatásfok, amely nem romlik az élettartam során, technikailag olajmentes levegő, tartósság, egyszerű, olcsó karbantarthatóság és így tovább. Széles, 1000–3000 1/min között választható fordulatszám-tartományuk és kompakt kialakításuk könnyen lehetővé teszi a meglévő motorokhoz való illeszthetőséget, de akár hidrosztatikus hajtással is alkalmazhatók. Nagy gazdasági előny járműfelújításkor, hogy nem feltétlen kell a régi, de még jól működő, pl. egyenáramú hajtómotor cseréjére költeni, frekvenciaváltót beépíteni.

M43-as a Szerencs–Hidasnémeti vonalon (fotó: MTI)

Referenciák
Az első példányok a BKV orosz metróiban és a HÉV szerelvényeiben kerültek alkalmazásra a régi olajkenéses dugattyús sűrítők kiváltására. A metró egységei túlélték magukat a szerelvényeket is, négy darabot megmentettünk a roncstelep elől. Tisztítás és csapágycsere után ugyanolyan műszaki paraméterekkel rendelkeznek, mint a 25 évvel ezelőtti beépítéskor.

Volt DR 130 / DB 230 Ludmilla Romániában, felújítás alatt, eredeti egyenáramú motoros sűrítővel

A HÉV sűrítői azóta is üzemben vannak, ugyanígy a 90-es és 2000-es években az Ikarus és a Ganz-Solaris trolibuszokba épített egységek. Trolikban sikeres magyar exportként a svédországi Landskronában, Rómában, Nápolyban, Bukarestben, Temesváron, Rigában, Tallinnban és még több külföldi városban is üzemelnek több mint egy évtizede. A vasútnál az évek során alkalmazásra kerültek még a hazai M43-47 sorozatú mozdonyokban, a BDV motorvonatokban, a csillebérci Gyermekvasútnál, a Lillafüredi kisvasúton, Litvániában a dupla M62, Oroszországban a cseh TEM mozdonyokban. A legimpozánsabb futásteljesítményt a MÁV és a GYSEV Flirt flottájában érték el. A 250 darab sűrítő a 15 évvel ezelőtti üzembe állás óta a motorvonatokon már mintegy 180 millió kilométert teljesített összesen, ez a Hold–Föld-távolság 470-szerese. Az utóbbi időben a román és a szerb vasutak lettek a legnagyobb új felhasználók gördülőállományuk felgyorsuló modernizáló felújítása során. 25 év alatt mintegy 3000 forgólapátos sűrítőt építettünk, amelyeknek túlnyomó többsége ma is kifogástalanul üzemel. A mozdony- és motorvonat-alkalmazásokon túl hibrid kötöttpályás és gumikerekes járművekben is jól alkalmazhatók, de akár vasútépítő, karbantartó járművekben, célgépekben is megtalálhatják a helyüket.

Megosztás

Szóljon hozzá!

1 × 3 =