• hu

Védelem akár vasúti alvázakon is

0

Legyen az közút vagy vasút, mindkét területen intenzív környezeti hatásokkal kell számolnunk. A közlekedésben részt vevő járművek legtöbbször változó erősségű és általában közepeserős korróziós körülmények között üzemelnek, melyekhez időnként fizikai hatások is társulhatnak.

Gondoljunk ilyenkor a közutak téli sózására, a járművek aljára felverődő kövekre, az eldugott helyeken feltapadó sárszennyeződésre, porra, koptató igénybevételre, és ezzel együtt a légkörnek a védőbevonatot folyamatosan ostromló hatásaira. Ezek különösen felerősödhetnek a zárt, nehezen tisztítható részeken, kisebb terekben, ahol a felületek lemosása, tisztítása sokszor nem tökéletes, ez a legnagyobb korrózió melegágya. Egy darabáru tűzihorganyzással (EN ISO 1461) kialakított, robusztus horganyréteg ilyen többszörös igénybevételnek is nagyon hosszú időn át, több évtizeden keresztül karbantartásmentesen ellenáll. A darabáruként tűzihorganyzott járműszerkezetek a közúti közlekedésben már évtizedek óta bizonyítottak, kitűnően szolgálják a teherszállítást (1. kép).

1. kép: Tűzihorganyzott kivitelű teherautó-alváz

A NAGÉV tűzihorganyzó vállalatoknál szigorúan szabályozott körülmények között, általában 50-150 μm vastagságú, kompakt védőbevonattal látják el a különféle járműalvázakat, egyéb járműalkatrészeket, amely általános környezeti hatásoknál legalább 30-40 éves, karbantartást egyáltalán nem igénylő élettartamot biztosít számukra. A horganyréteg a legeldugottabb helyeken, belső tereken is tökéletesen bevonja az acélszerkezeteket. Ennél is magasabb megkívánt élettartam eléréséhez a NAGÉV szakemberei szaktanácsadást nyújtanak.

A járműipari acélszerkezetek bevonásának specialistája
A NAGÉV Cink Kft. rendelkezik Magyarország legnagyobb belső térfogatú tűzihorganyzó kádjával, ahol egy lépésben akár 15 m hosszú, 8 tonna tömegű darabok bevonására is lehetőség nyílik. A vállalatnál horganyzott termékek egy jelentős hányadát kifejezetten közlekedési célú teherszállító eszközök, így kis, közepes és nagy méretű alvázak, erőátviteli elemek, utánfutók teszik ki (2. és 3. kép).

2. kép: 11 m hosszú alvázszerkezet

3. kép: Utánfutóalvázak szállításra várnak

 

 

 

 

 

 

 

A horganybevonatnak a vasfelületre történő tapadása 15-40 Mpa, ez sokszorosa a szokásos festékbevonatokénak, így kitűnően ellenáll a kőfelverődésnek. A horganybevonatot alkotó fémvegyületek, az ötvözetréteg keménysége legtöbbször meghaladja az acélét is, értéke 170-180 HV, melyet ennél puhább, ütésálló, tiszta horganyréteg borít be. Amennyiben mégis kisebb sérülések keletkeznek a bevonaton, a horgany katódosan fogja védeni az acélt a korrózióval szemben.

Könnyebb vasútikocsi-alvázak tervezhetők
A tűzihorganyzással foglalkozó szakemberekben jogosan fogalmazódik meg a kérdés, hogy a vasútijármű-gyártás területén miért nem került még felhasználásra a technológia, amikor az a közúti közlekedés nagy teherbírású járműveinél már évtizedek óta jól bevált. A mai tűzihorganyzó kádak akár 8-10 tonna/db tömegű, 16-17 m hosszú szerkezetek bevonására is képesek. A horganyréteg tömör, az éleken is egyformán véd, nagy biztonsággal óvja az acélfelületet, így a korróziós kockázatok lényegében elhanyagolhatók. Így karcsúbb, könnyebb járműszerkezetek  tervezhetők, ami jelentősen csökkenthetné a vontatott tömeg nagyságát. Tűzihorganyzott acélszerkezetek ma már nagy, dinamikus, ciklikus igénybevételnél, főtartóknál is alkalmazhatók. Erre jó példa, hogy Németországban 2014 óta engedélyezik használatát a kis és közepes fesztávolságú közúti hidak tartószerkezeteinél is, mely várhatóan az unión belül teret fog nyerni. A most felvetett irány talán új fejlesztési lehetősége lehet a vasútijármű-gyártásnak.

Fontos az üreges részek, belső terek tökéletes korrózió elleni védelme is
A korróziós folyamatok sokszor sokkal gyorsabban zajlanak ott, ahol az érintett felületekre rakódott szennyeződések vannak. Már a konstrukciók tervezésénél figyelembe kellene venni a korróziós szempontokat (pl. csapadékvíz szabad lefolyása, kifolyása, lerakódások elkerülése vagy könnyű eltávolíthatósága). Mivel ez csak a legritkább esetben történik meg, ezért gondoskodni kell a kellően ellenálló felületvédelemről, mely a szerkezeteket nemcsak kívül, hanem a belső felületeken és anyagéleken is egyenértékűen védi. Ennek a fontos követelménynek tökéletesen megfelel a tűzihorganyzás, amelynél a teljes termékfelület egységes védelmet nyer. A NAGÉV Cink Kft. ismert arról is, hogy kitűnő minőségű fémbevonatokat készít, de ennek előfeltétele, hogy az acélszerkezetek kialakítása, belső, zártabb részeinek „nyitása” kedvező legyen (4. és 5. kép).

4. kép: A fontos csomópontok mindenhol védettek

5. kép: A zártszelvények belsejében is fémbevonat van

 

 

 

 

 

 

 

A vállalat ugyan a szokásosnál magasabb követelményeket támaszt a bevonásra kerülő termékek helyes kialakításával szemben, de cserébe kiváló minőségű tűzihorganyzást nyújt megrendelői számára. A tűzihorgany bevonatok higiénikusak és könnyen tisztíthatók A horganyréteg felülete általában sima vagy csak kissé érdes, így kevéssé tapad meg rajta a szennyeződés, a por, a sár, így vízsugárral is könnyen letisztítható. A festékrétegekkel ellentétben nincs alározsdásodás, csúnya, réteges lehámlás, a tömör fémbevonat egységesen védi a szerkezetet, így az objektum még évtizedek múltán is higiénikus, ápolt és esztétikus acélszerkezet képét mutatja (6. és 7. kép).

6. kép: Tűzihorganyzott felsővezeték-tartók

7. kép: Sok éve tűzihorganyzott felületek

A NAGÉV Cink Kft. mint európai régiónk egyik legnagyobb kapacitású és legmodernebb vállalata szívesen működik együtt az új típusú termékek kifejlesztésében. Így partnerséget ajánl a vasútfejlesztés innovatív megoldásaihoz. Szakmai tudásával, közel 20 év tűzihorganyzásban eltöltött gyakorlatával nemcsak a vonalfejlesztéseket támogatja, hanem a vasúti közlekedés eszközeinek fejlesztéséhez is partnerséget kínál.

Megosztás

Szóljon hozzá!

10 − 10 =