Az MVM OVIT Zrt., az MVM Csoport tagjaként, Magyarország energetikai iparának legkiterjedtebb tevékenységi körű létesítő, kivitelező vállalata. A nagy hagyományokkal rendelkező cég tevékenységei alapvetően a magyar átviteli hálózathoz és a hazai erőművekhez kapcsolódnak, emellett rendszeresen vállal létesítési, karbantartási, felújítási és fejlesztési feladatokat a hazai áramszolgáltatók, továbbá ipari nagyfogyasztók, nagyvállalatok – mint például a MÁV Zrt. és a GYSEV Zrt. – részére is.
2010-ben a cégvezetés – a tulajdonos MVM Zrt. stratégiájához igazodva – új célként a vasúti fejlesztésekben való még aktívabb részvételt jelölte meg. 2015-re kijelenthető, hogy az MVM OVIT Zrt. a stratégiának megfelelően meghatározó szerepet tölt be a vasútfejlesztési projektekben.
Korábbi és futó projektek
- A Szajol–Kisújszállás–Püspökladány-vonalszakasz felújítási munkái keretében felsővezeték-építési, tér- és közvilágítási munkák megvalósítása
- Bp.-Kelenföld–Tárnok-vonal felsővezeték-építési, illetve Tárnok állomás átépítési munkái
- Pilisvörösvár–Piliscsaba- és Piliscsaba–Esztergom-vonal felsővezetékoszlop-állítási és térvilágítási munkái
- Vác állomás rekonstrukciós munkái, amelynek keretében felsővezeték-építési, térvilágítási, villamosszerelvény-előfűtési és FET-HETA munkák valósulnak meg
- Északi Vasúti Duna-híd–Pilisvörösvár felsővezetékoszlop-állítási munkái
- Lepsény–Szántód-Kőröshegy vasúti vonalszakaszon felsővezetéki munkák megvalósítása
A 16-os vonalon folyó projekt előzményei
2013 őszén a GYSEV Zrt. kiírta a Mosonszolnok–Csorna–Porpác- (16-os) vasútvonal villamosítását, amely eljárásban az MVM OVIT Zrt. a Dunántúli Kft.-vel (O-D Konzorcium) közös ajánlattevőként vett részt. A villamosítás részeként szükséges pálya-, műtárgy- és peronépítési, biztosítóberendezési, felsővezetéki, térvilágítási, távközlési munkák megvalósítása mellett a projekt tartalmazza Csorna 120/25 kV-os vontatási transzformátoralállomás-bővítési munkáit is. 2014. április 25-én az O-D Konzorcium szerződést kötött a GYSEV Zrt.-vel a Mosonszolnok–Csorna–Porpác-vasútvonal villamosítása és távvezérlése tárgyában.
A kivitelezés előrehaladása
A kivitelezés 2014. július 28-án felsővezetékoszlop-állítással kezdődött meg a Porpác–Csorna-vonalszakaszon, amely a teljes vonal kb. kétharmada. Jelen állapotban a vonalszakaszon felállították a felsővezetéki oszlopokat, 90%-ban elkészült a felsővezeték-szerelés, a 48 szálas fényvezető szálas kábel felsővezetéki oszlopra szerelése pedig folyamatos.
2014. szeptember 11-én hivatalos nyitórendezvény keretében Szil-Sopronnémeti vasútállomáson az MVM OVIT Zrt. betonozószerelvényével felállították az első „L” típusú oszlopot a GYSEV Zrt., a mérnökszervezet – ECO-TEC–KÖMI–VHU 2013. Konzorcium –, valamint a vállalkozó O-D Konzorcium vezető tisztségviselői jelenlétében.
2014. szeptember 29. és 2014. október 18. között a Porpác–Csorna-vonalszakaszon teljes kizárásos vágányzár keretében átépült a Szil-Sopronnémeti állomáson található utasperon, a peronvilágítás, a 8602. számú útátjáró, az átmenő fővágány, valamint Szil-Sopronnémeti állomás 1. és 3., 2. és 4. számú kitérőinek cseréje is megtörtént.
2014. október 28-án és 29-én vonatmentes időszakban Hegyfalu 140+47,3 hm és 134+25,6 hm-ben található 20 kV-os vezetékkeresztezések szabványosítási munkái történtek meg.
2014. november 9–17. között vágányzár keretében a Porpác–Csorna-vonalon átépült Pósfa megállóhelyen az utasperon, valamint a peronvilágítás. Szintén ennek a vágányzárnak a keretében elkészült a 8604. számú útátjáró.
A projekt részeként a csornai vontatási transzformátorállomással kapcsolatos munkák 2014 novemberében megkezdődtek. 2014-ben feladat volt még az első transzformátor üzembe helyezése, az IEC 61850 szabvány szerinti szekunder technika korszerűsítése, valamint a 25 kV-os kapcsolóberendezés átalakítása, telepítése.
Az O-D Konzorcium feladatai közé tartoznak továbbá a felsővezetéki energiatávvezérlő (FET) átalakítási munkái, oszloptranszformátorokkal, vonalbontókkal, nem vasúti hírközléssel kapcsolatos kivitelezési munkálatok. Ezen terjedelmek jóváhagyott kiviteli terveivel rendelkezünk. A kivitelezési munkálatok egy része 2014-ben zajlott, nagyobbik része a 2015. év folyamán fog befejeződni.
A Dunántúli Kft., mint az MVM OVIT Zrt. konzorciumi partnere, az alábbi munkarészeket végzi a projekt során:
- távvezérlés kiépítése (központi forgalom-ellenőrző, központi forgalomirányító rendszer)
- vasúti hírközlés kiépítése
- biztosítóberendezési munkák
- villamos váltófűtés kiépítése
A távvezérlési munkák kapcsán Porpác (kiz.)–Csorna–Hegyeshalom(kiz.)-vasútvonal vonatforgalmának szabályozására a központi forgalomirányító (KÖFI) rendszer Ölbő-Alsószeleste, Hegyfalu, Répcelak, Beled, Szil-Sopronnémeti, Bősárkány, Jánossomorja, Mosonszolnok állomások szolgálati helyét foglalja majd magába. Központja a Csorna vasútállomáson kialakítandó új forgalomirányító helyiség lesz.
A szakági munkák keretében Ölbő-Alsószeleste, Hegyfalu, Répcelak, Beled, Szil-Sopronnémeti, Bősárkány, Jánossomorja, Mosonszolnok állomások D55 típusú biztosítóberendezéseinek távvezérlése valósul meg. A Hegyeshalom–Rajka–országhatár-vonalszakaszon Rajka állomáson központi forgalom-ellenőrző (KÖFE) rendszert építenek majd ki.
Jelenleg a vonal távvezérlő berendezéseinek gyártóművi átvétele után a Porpác(kiz.)–Csorna(kiz.)-szakasz állomási berendezéseinek felét telepítették. Az elektronikuspult- (ELPULT) berendezések telepítése után kerülhet sor a berendezések tesztelésére és próbáira.
A vasúti hírközlési munkák során, a Mosonszolnok–Csorna–Porpác-vasútvonal villamosításával kapcsolatban a vonalon működő állomási és vonali távközlő berendezéseket alkalmassá kell tenni a villamos üzem felvételére és a forgalomirányításhoz szükséges adatkapcsolatok átvitelére. Ezen munkák keretében valósul meg a Szombathely és Rajka között húzódó optikai kábel kiépítése is. A távközlő berendezések gyártóművi átvétele után a diszpécserrendszerhez (IRCS: Integrated Railway Communication System) tartozó berendezések telepítése folyik a vonal érintett állomásain, továbbá az optikai légkábel telepítése a vonal egyes szakaszain már megtörtént.
A 16-os vasútvonal villamosításával kapcsolatban a vonalon működő állomási és vonali biztosítóberendezéseket alkalmassá kell tenni a villamos üzem és a távvezérelhetőség felvételére. A Porpác(kiz.)–Csorna(kiz.)-szakasz villamos üzemfelvételéhez szükséges biztosítóberendezési átalakítás 2014 decemberében elkészült.
A villamos váltófűtés kiépítése az átmenő fővágányokban lévő kitérők váltófűtését és annak vezérlését fogja megoldani a vonal kilenc állomásán. Az új berendezés létesítésének célja, hogy a váltók frekventált mechanikus részeinek fűtésével annak mozgathatósága a téli, kedvezőtlen időjárási viszonyok között is biztosítható legyen. A berendezések gyártóművi átvétele megtörtént, a kábelezési munkák elvégzése után kerülhet sor a külső téri berendezéselemek telepítésére.
2015-ben hátravan még a kivitelezési munkák jelentős része. Az év első negyedévében jelentős feladat a Porpác– Csorna-vonalszakasz villamosüzem felvételének kialakítása, valamint ezzel párhuzamosan és ezt követően a teljes projekt lezárása 2015. július 31-ig.