Az INNORAIL magazin előző számában megjelent, InnoTrans 2014 – töretlen lendületben a kötött pálya című cikk beszámolt a berlini szakmai kiállításon látott újdonságokról, amelyek számomra nagyon érdekesek voltak. A szövegben felfigyeltem a Vossloh cég fejlesztéseiről szóló sorokra, miszerint a Vossloh bemutatta a nagyvasúti alkalmazásra szánt nagysebességű síncsiszoló berendezését, mely 80 km/órás sebességgel, a korábban használt technológiához képest több mint egy nagyságrenddel gyorsabban képes elvégezni a szükséges beavatkozást.
A szabadalmazott technológia szenzációja az, hogy az anyagleválasztást a csiszolókorongok motorikus hajtása nélkül valósítja meg. Ilyen megoldás az ismert technológiák között nem található. Bizonyára a kedves olvasónak is felkelti a figyelmét ez a nagyszerű megoldás, amit a technológiai rész bővebben bemutat. A síncsiszoló berendezés a sínfejen keletkező metallurgiai és geometria inhomogenitásokat, például mikrorepedéseket és korrigációs hibákat azok kezdeti, kialakulási állapotában, rendkívül kedvező termelékenységi és gazdaságossági paraméterekkel szünteti meg. Ezzel a megelőző jellegű sínkarbantartási technológiával a sín optimális, hibamentes állapota tartósítható. A hagyományos sínmegmunkálási technológiákhoz képest az így karbantartott sínek ellenálló képessége megnő a használati igénybevétel során fellépő hibák újbóli kialakulásával szemben. Mivel a mélyebb, végkifejletükben fáradásos síntöréshez vezető sínhibák elkerülhetők, a sínek élettartama a korábbi eredményhez viszonyítva, azonos igénybevétel mellett, többszörösére nő.
A fentiekkel kapcsolatosan szeretném megemlíteni, hogy az első nagyüzemi alkalmazásra létrehozott nagysebességű síncsiszoló jármű közvetett német megrendelésre Magyarországon készült, magyar feltaláló szabadalma alapján, magyar tervezőkkel és kivitelezőkkel lett megvalósítva. A járművet 2003-ban adták át. Az InnoTrans kiállításon a résztvevők többsége bizonyára nem tudta, hogy az első ilyen jármű Magyarországon készült. Elkészültéről és átadásáról a megrendelő kívánságának megfelelően nem jelent meg sajtóhír, ezáltal egy szűk, vasutas körön kívül kevesen tudtak a jármű létezéséről. Remélhetőleg a cikk megjelenése hozzájárul az érdeklődés felkeltéséhez.
1. A projekt létrehozói
Feltaláló, fővállalkozó, vezető tervező:
Pomikacsek József, Dipl.-Ing. Pomikacsek Entwicklungs- und Ingenieurbüro für Maschinenbau KG, Ausztria
A jármű tervezője:
„Gördülő” Vontatott Vasúti Jármű Tervező Közkereseti Társaság, Budapest
Kivitelező:
MÁV Vasjármű Kft., Szombathely
2. A technológiai eljárás
A szabadalmaztatott eljárás más ismert technológiáktól eltérően az anyagleválasztást a csiszolókorongok motorikus hajtása nélkül valósítja meg. A csiszolókövek tengelyvonalai a pálya síkjával párhuzamosan és a pálya irányával hegyesszöget alkotva helyezkednek el. A csiszolóegységre gyakorolt nyomóerő és vonóerő együttes hatására a korongok súrlódó kapcsolatban vannak a sínkoronával, és haladás közben forognak. Az anyagleválasztó mozgás a haladási és a forgási komponensek eredőjeként jön létre. A technológiai vasúti üzemben 0-tól 120 km/óra sebességig alkalmazható. Az optimális működési sebesség 80 km/óra. A németországi nagyüzemi alkalmazásra tervezett síncsiszoló jármű az összes hatósági vizsgálatok teljesítése után, 2003 októberében készült el (1. kép).
A rendszer gazdaságos és környezetbarát is, mivel a lecsiszolt anyagokat ciklontartályokban gyűjtik, és 50-60 km távolság megtétele után mindig ürítik az állomások mellékvágányán, azaz a csiszoláshoz nem kell vágányzár. Üresen, átállási állapotban a jármű 120 km/óra sebességgel tud közlekedni. A szabadalom és a felhasználói jogok a német Vossloh cég tulajdonában vannak. Jelenleg világszerte összesen öt berendezést üzemeltetnek, hamarosan megtörténik egy hatodik nagysebességű berendezés üzembeállítása is. A technológiát több mint egy tucat országban alkalmazzák sikerrel, így többek között a 2011-ben átadott Sanghaj–Peking közötti, 1318 km hosszú Jinghu PDL nagysebességű pályán is.
A feltaláló korábban több esetben tárgyalt a MÁV vezetőivel a nagysebességű síncsiszoló technológia magyarországi alkalmazási lehetőségeivel kapcsolatban. Az osztrák Poor cég a szóban forgó eljárással működő, egy csiszoló egységgel kialakított gépével a Budapest–Vác-szakaszon 1999-ben szerzett kedvező alkalmazási tapasztalatok
és a pozitív szakvélemények dacára az akkori prioritások és lehetőségek sajnos nem eredményezték a technológia
magyarországi meghonosítását.
3. A tervező társaság
A Gördülő Gmk., később Kkt. 1983-ban alakult nagy gyakorlattal rendelkező vasúti járműtervezőkből. A gmk. megalapítója, főtervezője a cikk írója volt. A társaság 2004-ig 91 db vontatott jármű tervdokumentációját készítette el. A MÁV Járműjavító Kft.-k megrendelésére különböző típusú teher- és tartálykocsi-átalakításokat, gázszállító kocsikat tervezett, a metrókocsik forgóvázkereteit acélvázasította. A tunéziai vasút részére keskeny nyomközű forgóvázat, dozátor- és foszfátszállító kocsikat, a magyar és csehországi Lindének tartálykocsikat tervezett, és még sok más típusú kocsi átalakítására kapott megbízásokat.
4. A síncsiszoló jármű szerkezeti felépítésének rövid ismertetése
4.1. A jármű főbb jellemzői
Nyomtávolság, mm 1 435
Szerkesztési szelvény UIC 505-3
Tömeg (munkára előkészítve), kg kb. 72 000
Munkasebesség, km/óra min. 80
Teljes hossz, ütközőkkel, mm 24 000
Alvázhossza, mm 22 700
Forgócsapok távolsága, mm 18 900
Legnagyobb szélesség, mm 2880
Legnagyobb magasság, mm 4215
Vonókészülék: UIC 528 szerinti nem átmenő
Ütközőkészülék: UIC 528 szerinti gyűrűrugós
Forgóváz típusa: Y25-Lssdi
4.2. Alváz és kocsiszekrény
Az alváz a síncsiszoló berendezés elhelyezéséhez szükséges tér biztosítása végett a szokásostól eltérően megemelt középső résszel épült, jól hegeszthető acéltartókból. A megemelt főtartó rész nagyszilárdságú, vékony falú négyszög alakú tartó, amely a két segéd-hossztartóval, a kereszttartókkal, az oldaloszlopokkal és a tetővázzal együtthordó szerkezetet képez (1. ábra).
Az oldalfal és a tető burkolata 1,5 mm vastag, réztartalmú acéllemez (2. kép).
Az acéllemez burkolat belül hő és hangszigetelő réteggel van ellátva. Az alvázvégek szerkezete lehetővé teszi az
önműködő kapcsolókészülék beépítését. Az alvázvég főkereszttartójára van felcsavarozva a felső forgótányér. A műanyag betéttel ellátott felső csúszótámok is a főkereszttartóra vannak felhegesztve.
4.3. Forgóváz
Az Y25 Lssdi jelű forgóváz megfelel az UIC előírásoknak. A forgóváz acéllemezekből és profilanyagokból összehegesztett szerkezet. A kétlépcsős rugózás és a súrlódásos lengéscsillapítás az acélöntésű csapágyvezetékben helyezkedik el. A szekrényes kereszttartóra hegesztették fel az alsó gömbfészkes forgótányért, amelybe a kopások csökkentésére kopásálló műanyag betétet építettek be. Az oldalsó csúszótámok rugózottak. A forgóvázkeretbe építették be a 10”/12”-os fékhengert és a rudazatállítót. A fékrudazatot a homlok- és a kereszttartóra erősítették fel. A mérlegszelepet a csapágyvezetés belső részébe építették be. A forgóvázba szerelt fékhengerek fékezéséhez a levegőt a forgóvázra az elfordulást lehetővé tevő tömlőkapcsolatok biztosítják megfelelő csővezetékkel. A légféken kívül az egyik forgóvázon kézikerékkel működtethető rögzítőfék van. A féktuskók a kétbetétes féktuskósaruba vannak beépítve. A kerekek futókörátmérője 920 mm, a tengelycsap átmérője 130 mm (2. ábra).
4.4. Fékrendszer
A síncsiszoló jármű mindkét végén kialakított vezérlőkocsi-szerű vezetőálláson fékezőszelep van beépítve. A tartózkodó és a kezeléshez kialakított szolgálati helyeken pedig 3 vészfékhúzó fogantyú van, amellyel a vészfékszelep működtethető.
4.5. Vonókészülék
Az UIC 520 döntvény előírásainak megfelelő, nem átmenő. A 0,85 MN szakítóerejű csavarkapocs megfelel az UIC 825 és 826 döntvények követelményeinek.
4.6. Ütközőkészülék
A kocsira szerelt gyűrűrugós ütközőkészülék megfelel az UIC 527 és 528 sz. döntvények követelményeinek, 110 +/- 5 mm lökettel, 320 kN végerővel.
4.7. Nyílászárók és külső szerelvények
A nyílászárók megfelelően tömörek, biztonságosan zárhatók, és az előírásoknak megfelelő fogantyúkkal vannak ellátva. A gépegységek beemelése végett a tetőzet a megadott helyen bontható. A tartózkodó és géptérablakok befelé billenthető kivitelűek. A vezetőállás-ablak mindkét végen 12 mm vastag biztonsági üvegből készült, el van látva ablaktörlővel, napsugárzásvédővel, páramentesítővel, kürttel és visszapillantó tükörrel. A rakodótér, ill. a porelszívó fölött tetőszellőző nyílások vannak kialakítva. A csiszoló egységek kiszolgálásához álló helyzetben a padlózaton kialakított zárható nyíláson keresztül hágcsón lehet lejutni. A jármű fel van szerelve feljáró hágcsókkal és fogantyúkkal, az előírt vontatóhorgokkal és mellfogantyúkkal.
4.8. Energiaellátás
Az energiaellátást 2 db nagyteljesítményű Diesel-aggregátor biztosítja (3. kép).
A gépegység biztosítja az energiát a világításhoz, a hidraulikákhoz, az egyéb fogyasztókhoz, az akkumulátortöltéshez, a szellőzéshez, a műszerekhez stb. A külső villamos csatlakozási lehetőség átkapcsolás útján biztosítva van. A harmadik gépegység, a Dieselkompresszor a csiszolópor eltakarításához biztosítja a sűrített levegőt.
4.9. Világítás
A 24 voltos általános világítás mellett a lépcsők, a hágcsók, a munka- és kiszolgálóhelyek, vezérlő tablók stb. vannak a vonatkozó előírások szerint megvilágítva. A jármű mindkét végén be vannak építve a vonat elejét, illetve a végét jelző fényszórók és a zárlámpák. Munkafényszóró is biztosítva van az éjszakai munkához, ezenkívül a síncsiszoló egység is meg van világítva.
4.10. Fűtés, szellőzés
A tartózkodó helyiségben dízelolajjal üzemelő állófűtés van beépítve. Nyáron szellőztető berendezés biztosítja a megfelelő munkatéri hőmérsékletet.
4.11. Festés, feliratok
A jármű homlokrésze és a csiszoló egység sárga, a jármű oldalfala és a tető sötétkék, a forgóváz és az alváz sötétszürke. A feliratok a RIV előírásainak megfelelnek. A reklámfelirat a megrendelő szerinti.
4.12. A csiszolóegységek felfüggesztése
A csiszolóegységek és a hordozójármű alváza között gömbcsuklós csatlakozású hidraulikus munkahengerek vannak beépítve. Ezek süllyesztik sík egyenes pályán munkahelyzetbe a csiszoló egységet, majd a munkasebesség elérésekor nyomóerőt fejtenek ki a csiszolósorokra. Munkahelyzetben a hidraulika folyamatosan működik, és a síncsiszoló egységek felemelhetők együtt vagy egyenként is, normál vagy gyors menettel. A síncsiszoláshoz szükséges vonóerőt az alvázra szerelt, megfelelő szilárdságú nyomólapok a menetiránytól függően a síncsiszoló egységre felerősített golyós kialakítású támokra adjak át (4. kép).
4.13. Porelszívás és -tárolás
A csiszoláskor keletkező por eltávolítására sűrítettlevegő-hozzávezetés és ventilátoros szívócső van felszerelve a működő síncsiszoló sorokhoz, amelyek rugalmas csatlakozása lehetővé teszi az egység szállítási helyzetbe emelését és munkahelyzetbe süllyesztését a vezeték megbontása nélkül. Az elszívott anyagot egy multiciklon rendszer gyűjti a tartályba. A tartályokat mini palettára rakva a járműbe szerelt emelő berendezéssel rakják ki a járműből (5. kép)
4.14. Üzemanyag-tárolás
Az üzemanyag tárolt mennyisége legalább tíz műszakra elegendő. A tartálynak mindkét oldalon van egy-egy lezárható töltőnyílása az oldalfalon, amelyeken át közúti tartálykocsiból, illetve a vasúti üzemanyagtöltő állomásokon tölthető.
4.15. Belső anyagmozgatás
A belső anyagmozgatás kézi erővel, minipalettás rendszerrel és segédeszközökkel történik.
4.16. Vezérlés, ellenőrzés, adatrögzítés
A csiszolóegységek együttes vagy egyenkénti, központi vagy helyi vezérlését is lehetővé teszi a rendszer. Színes kamera tartozik minden egyes csiszolóegységhez. A csiszolótest-törés jelzése és ennek érzékelésekor a csiszolósorok felemelése távműködtetéssel vagy kézi működtetéssel lehetséges. Az elektronikus adatfeldolgozás csatlakozási lehetősége biztosított. A munkavédelmi, tűzvédelmi, környezetvédelmi követelmények megfelelnek a nemzetközi előírásoknak.