A Svájci Szövetségi Államvasutak (a továbbiakban SBB) az új Gotthard bázisalagút 2016 decemberére tervezett megnyitását követően új, nagy sebességű vasúti járművekkel tervezi a várhatóan megnövekedő nemzetközi utasforgalmat lebonyolítani.
Ennek érdekében a társaság egy közbeszerzési eljárás keretén belül a győztes ajánlattevő Stadler csoporttól 29 db EC250 típusú motorvonatot rendelt. Az EC250 elkészülését követően a világ első egyszintes, nagy sebességű, alacsonypadlós villamos motorvonata lesz. Az új, jórészt az SBB-vel közösen tervezett termék fantázianeve Giruno, amely rétoromán nyelven héját jelent.
Az SBB főbb követelményei az új Eurocity vonattal szemben
- 3 áramnemű üzemre való alkalmasság (25/15 kV AC, 3 kV DC),
- 4 országra érvényes típusengedély: Németország, Ausztria, Olaszország, Svájc
- 250 km/óra maximális sebesség
- alacsony, egy ülőhelyre számított üzemeltetési költséggel párosított alacsony fenntartási költség a jármű életciklusa alatt
- karbantartásbarát tervezés, azaz könnyű javíthatóság
- magas utazási kényelem (fő különbség az alacsony költséggel üzemelő „fapados” légitársaságokkal szemben)
- külön zónák kerüljenek kialakításra: például elektromos kerékpárok stb. szállítására
- mozgáskorlátozott személyek számára megkülönböztetésmentes, kényelmes utazási lehetőség
- nagy mennyiségű poggyász szállításának lehetősége
- magas ülőhelyszám
- minél rövidebb idő alatt megvalósítható ki- és beszállás
- vezeték nélküli internet
- elegendő számú hálózati csatlakozó beépítése
Tervezett üzemeltetés
Az első járművek várhatóan 2019 végétől állnak forgalomba. A jelenlegi tervek szerint a Giruno vonatok a Bázel–Milánó és a Zürich–Milánó viszonylatokon közlekednek majd, de a Bázel–Frankfurt vonal kapacitásbővítését követően a Frankfurt–Milánó viszonylaton közlekedő járatok is tervben vannak. Az EC250 motorvonat várhatóan 2016 végén kezdheti meg próbaútjait.
Engedélyeztetés
A járművek fejlesztése és értékesítése során a jármű-engedélyeztetés napjaink egyik legköltségesebb területe. Kiváltképp igaz ez az EC250-es projektre, ahol a járműveknek számtalan követelményrendszernek kell megfelelniük. Ezek a feltételrendszerek a következők:
- Az Európai Unió különböző TSI-előírásai
- Az engedélyező 4 ország nemzeti hatósági követelményei
- Az engedélyező 4 ország infrastrukturális követelményei
- Svájc területén érvényes, speciális látás-, hallás- és mozgássérültekre vonatkozó követelmények
- Az SBB műszaki feltétfüzetében meghatározott követelmények
A Stadler válasza a kihívásokra
A Stadler válasza egy nagyon komoly műszaki és üzemeltetői igényeket magába foglaló kihívásra a 11 kocsiból álló, 8 hajtott tengellyel rendelkező nagy sebességű motorvonat. A tervezők a jármű tervezésekor klasszikus felosztást alkalmaztak: a vonat egyik felében az első kocsiosztály, a jármű közepén az étkezőkocsi, a másik felében pedig a második kocsiosztály került kialakításra. Az étkezőkocsi mindkét végében találhatók speciális PRM, azaz mozgáskorlátozottak által is igénybe vehető zónák, amelyek elegendő helyet biztosítanak a kerekesszékkel utazók számára is. A beszállóajtók az egész járműben egymástól egyenlő távolságokra elosztva találhatóak.
Alkalmazott technológiák
A Giruno olyan könnyűszerkezetes alumínium kocsiszekrénnyel rendelkezik, amely teljesíti a 250 km/óra sebességre vonatkozó ütközésvédelmi követelményeket, és biztosítja a nyomásellenállóságot a lökéshullámokkal szemben. A járművek ezenfelül IGBT-félvezetőkkel rendelkező áramirányítókkal, aszinkron vontatómotorral rendelkező Jacobs-forgóvázakkal, nyomáskülönbség-védelemmel ellátott klímaberendezésekkel, hermetikusan szigetelt ajtórendszerekkel, zárt rendszerű mosdórendszerrel és hagyományos szennyvíztartállyal (nincs szükség bioreaktorra) is rendelkeznek. A már jól bevált és a cégcsoport járműportfóliójában egyébként gyakran alkalmazott technológiák továbbfejlesztésével sikerült a kockázatok alacsonyan tartása mellett minden igényt és előírást teljesíteni.
A hajtásrendszer kialakításakor a tervezők nagy hangsúlyt fektettek arra az igényre, hogy a maximális kihasználtság és terhelés mellett is betartásra kerüljön a 18 tonnás maximális tengelyterhelésre vonatkozó előírás. A jármű minden forgóváza Jacobs típusú, azaz a kocsik között található. A tervezők szintén komoly hangsúlyt fektettek a redundanciára, ennek megfelelően több áramirányító és transzformátor beépítésével volt elérhető a biztonságos üzemeltetés. Az áramirányító koncepció az ún. 3 pontos inverteren alapul, amely osztott közbenső körrel került kialakításra. Ez megengedi 3 kV alatt a közbenső körbe történő közvetlen betáplálást. Váltóáram esetén a 15/25 kV közötti átkapcsolás a szekunder tekercsen keresztül történik. Egy-egy inverter 2 db, párhuzamosan kapcsolt motort hajt meg.
Aerodinamika és oldalszélstabilitás
Az SBB követelményei között kiemelkedő szerepet kapott az utazási kényelem, többek között az utastérben érzékelhető nyomáskülönbség minimálisra csökkentése. Az oldalszél-stabilitást, a kisiklásbiztonságot, valamint az energiafogyasztást számos tervezési lépésen és szimuláción keresztül optimalizálták. Fontos szerepet kapott az alagutakba való bemenet és kimenet szimulálása is, amely szintén a nyomásállóság és a lökéshullámok elnyelése érdekében történt. A nyomásállóság érdekében számos elem került beépítésre. A passzív elemek között jól szigetelt ajtókat, ablakokat és átjárókat említhetünk. Az aktív elemek különböző nyomásérzékelőket, lökéshullám elleni védőszelepekkel ellátott klímaberendezést tartalmaznak.
Belső kialakítás, színvilág
Az 1. osztály színvilágára az elegáns szürke-piros párosítás jellemző, valamint 2 plusz 1 soros üléselrendezés. A 2. osztály színvilágában sötétkéket és szürkét találhatunk, 2 plusz 2 soros üléselrendezésben. Mindkét osztály világos belső burkolatokkal, valamint indirekt megvilágítással rendelkezik. Az étkezőkocsi ülésbevonatai barna színűek, és famintájú burkolatokkal rendelkeznek, a többi beltéri burkolat harmonikus, világos színt kapott. Mindez kellemes, nyílt, tágas tér érzetét kelti.
Mosdórendszer-koncepció
A mozgáskorlátozott-mellékhelyiségek az egész PRM-zónából egyszerűen elérhetőek. A hölgyek részére külön mellékhelyiségek kerültek kialakításra, míg kifejezetten férfiak számára fejlesztett megoldások is beépítésre kerültek a rövidebb bent tartózkodási idő érdekében. A mellékhelyiségekben is visszaköszön az indirekt megvilágítás, amely kellemes környezetet teremt.
Beszállóterek
A jármű tágas beszállóterekkel rendelkezik, megkönnyítve a gyors utascserét. Az ajtóműködtető rendszer és a burkolatok kialakításánál figyeltek arra, hogy a lehető legkevesebb helyet foglalja el a beszállótérből. Mivel egyre több idős korú utas is igénybe veszi utazásához a vonatot, a beszállótereket nagy számban látták el kapaszkodókkal. A mozdonyvezető részére külön bejáratot alakítottak ki, aki ennek köszönhetően az utasoktól függetlenül gyorsan tud vezetőfülkét váltani.
PR M-koncepció a motorvonat belterében
A Giruno vonat tervezésénél fontos elem volt a PRM-előírások betartása, azaz a motorvonat mozgáskorlátozottak számára is igénybe vehetővé tétele. Ennek megfelelően a járművön dedikált PRM-zónák kerültek kialakításra, melyeket kimondottan a kerekesszékkel és egyéb korlátozással rendelkező utasok számára terveztek. A Stadler már a projekt kezdetekor, azaz már az ajánlattételi szakaszban figyelembe vette ezen utasok igényeit, és ezzel sok későbbi eljárást tudott megelőzni már a kivitelezői fázisban. Ennek a tervezésnek köszönhető, hogy a kerekesszékes ülőhelyek minden hátrányos megkülönböztetéstől mentesen, teljesen integráltak az utastérbe, a PRM-zóna 40 m hosszú, kerekesszékkel bejárható, amelyben több helyen kényelmesen meg is tudnak fordulni az utazók, az étkezőkocsi az 1. és 2. osztályból is megközelíthető kerekesszékkel, 2 különböző peronmagasságból is (550 mm és 760 mm) akadálymentesen tudnak bejutni az utastérbe, illetve az egyéb beszállóajtók a 760 mm-es peronmagasság mellett is lépcsőmentes beszállást biztosítanak.
Poggyászelhelyezési koncepció
A vasúti közlekedés egyik előnye a légi közlekedéshez képest, hogy elegendő helyet lehet kialakítani és biztosítani a csomagok számára, és mindezt gazdaságosan lehet megvalósítani, hiszen 1 vagy 2-nél több poggyász elhelyezése esetében sincs külön felára a csomagok szállításának. Egyszintes motorvonatokon ráadásul egyszerűbb megoldások alakíthatók ki, mint például emeletes motorvonatokon. Sok esetben az utasok szívesebben tartják csomagjaikat maguk közelében, ezért a járművekben klasszikus, fej fölött elhelyezett csomagtartókat alakítottak ki. Különböző modulok beépítésével variálható poggyásztartók is beépítésre kerültek, amelyek alkalmasak például sílécek szállítására is. A cantilever rendszerű ülésbeépítésnek köszönhetően az ülések alatt további szabad hely található a csomagok számára. A járműveket külön kerékpártárolóval is ellátták, amely alkalmas akár elektromos kerékpárok szállítására is, ráadásul ezeket a közvetlenül ide beépített hálózati csatlakozókon keresztül fel is lehet tölteni.
Összegzés
Ahogy az a fentiekből látható, az EC250-es Giruno motorvonat minden szempontból modern és kényelmes jármű, amely egy innovatív és kreatív gyártó válasza egy nagyon komoly műszaki és üzemeltetői igényeket magában foglaló kihívásra. A vasúti közösségi közlekedés európai szinten megvalósuló jelentős fejlődése és az ennek köszönhető utasforgalom-növekedés miatt elengedhetetlenül szükséges a gördülőállományba, valamint a határokon átnyúló vasúti közlekedés lehetővé tételét szolgáló járműoldali berendezésekbe való beruházás. Az okos megoldások eredményességét pedig az utasforgalom további növekedése és elégedettsége fogja igazolni.