A szolnoki vasúti Tisza-híd átépítésével e lapszám több cikke is foglalkozik. A Normálnyomtáv Kft. építésvezetőjeként írásomban az edilon)(sedra rendszerű kiöntött síncsatornás vágányok építéséről szeretnék beszámolni.
Cégünk a Swietelsky Vasúttechnika Kft. megbízásából végezte a vágányépítési munkák leglátványosabb részét: a sínszálak beállítását és körülöntését – a vasúti hidakon Magyarországon igen elterjedt edilon)(sedra Corkelast VA 60 rugalmas ágyazó anyaggal – összesen mintegy 790 vágányméter hosszban. A két vágányban öt-öt pár VM rendszerű síndilatációs készüléket is be kellett építenünk, szintén rugalmasan ágyazva. Ehhez a rugalmas ágyazáshoz a dilatációs szerkezeteket gyártó VAMAV Kft. egy belső acélvályút tervezett a sínszálak alá, ez került a hídra felszerelt külső vályúba. A két vályú közötti hézagot a nagy átfolyási hossz és a szűk hézag miatt a VA 60-nál jóval folyósabb VA 40 anyaggal öntöttük ki.
Sok éve foglalkozunk edilon)(sedra ERS (Embedded Rail System) rendszerű vágányok építésével nagyvasúti és villamosvonalakon, rövidebb útátjárókban és hosszabb hidakon egyaránt, beton- és acélvályús szerkezeteken, illetve előre gyártott vasbeton útátjáró paneles kivitelben is. Csak az idei évben több mint 4000 vágánymétert építettünk, a szolnoki híd mellett többek között a budapesti 1-es villamos vonalán az Árpád és a Rákóczi hídon. E hatalmas tapasztalatunk ellenére is komoly kihívást jelentett a munka elvégzése.
Az elsőnek elkészült bal vágány esetén a rövid határidő állította nehéz helyzet elé csapatunkat. Mivel korábban közös hídszerkezeten haladt a két vágány, ennek megépítéséhez teljes vágányzárra volt szükség Szolnok és Szajol között. Erre mindössze hét napot kapott a kivitelező Tisza-2013 Konzorcium, ezalatt kellett a régi hidat kitolni, az újat betolni, és megépíteni rajta a vágányt és felsővezetéket. A vasútépítési munkákra így ebből is mindössze 58 óra jutott a generálkivitelezői ütemtervben, ebbe kellett beleférnie a dilatációs szerkezetek beállításának, a sínszálak összehegesztésének, a vágánygeometria beállításának, a sínek körülöntésének és persze a kiöntőanyag szilárdulásának is. Emiatt a közel 200 méter hosszú mederhídon már a szerkezet betolása előtt elkészítettük a felépítmény nagy részét. Szintén előre helyükre kerültek a Szolnok felőli ártéri hidak sínszálai. A fennmaradó 120 vágánymétert a mederhíd és az ártéri szerkezetek csatlakozásainál kevesebb mint 24 óra alatt állítottuk be és öntöttük ki, így maradhatott a ragasztóanyagnak elegendő kötési ideje a felsővezeték- szerelő járművek áthaladása előtt.
Az e sorok írása közben (november végén, december elején) is épülő jobb vágány esetén a téliesre forduló,
0 °C körüli, csapadékos időjárás nehezíti a minőségi munkavégzést. Az edilon)(sedra Corkelast sínrögzítés lényegében fenntartásmentesen el tudja látni feladatát a sínek elhasználódásáig. Ehhez azonban igen szigorú környezeti feltételeknek kell megfelelni mind az előkészítő munkafolyamatok, mind a tényleges kiöntés során, hogy a kiöntőanyag megfelelő tapadása és tervezett fizikai tulajdonságai kialakulhassanak. Ezeket a feltételeket megbízónk fűtött, hőszigetelt sátrak felállításával próbálta biztosítani.
Kétséges volt azonban, hogy a levegő fűtése mennyire képes az acélszerkezet hőmérsékletét befolyásolni, ezért a szokásosnál is körültekintőbben kellett a megfelelő körülmények meglétét ellenőrizni:
- Valamennyi felhasznált anyag hőmérséklete (az alapozó, kellősítő és a kiöntő anyagé is) 15 és 30 °C között kell legyen. Ehhez megrendelőnk fűtött raktárt bérelt Szolnokon, itt tárolta az anyagokat felhasználásig. A munkaterületre kiszállított anyagokat mielőbb a fűtött sátorba deponáltuk. A 140 m hosszú sátor végéhez feldaruzott raklapok szétbontása és a vödrök behordása igen sok kézi rakodást jelentett.
- A fogadó felületeknek (a síneknek és az acélvályúknak) legalább 5 °C-osnak kell lenniük. A sátrakban elhelyezett három darab, egyenként 1,3 kW-os hőlégbefúvó 8–15 °C-ra fel tudta melegíteni az acélfelületeket (a levegő hőmérséklete a befúvók mellett néha a 30 °C-ot is meghaladta).
- Az építés során teljes mértékben ki kell zárni a víz jelenlétét. A csapadék elleni védelem mellett a páralecsapódást is el kell kerülni, amiben szintén nagy szerepe volt a levegőt szárító hőlégfúvóknak.
Az edilon)(sedra céggel való sokéves együttműködésünknek köszönhetően szakembereink idén februárban a vállalat hollandiai központjában első kézből ismerhették meg kutatás-fejlesztéseik legújabb eredményeit. A kétnapos haarlemi szakmai tréningen egyebek mellett az általuk alkalmazott, kifejezetten az ilyen típusú vágányokhoz kifejlesztett minőség-ellenőrzési és dokumentálási rendszerüket is elsajátítottuk, ezt alkalmazzuk a jelenlegi projektben is:
- A homokszórással Sa 2 fokozatra tisztított, majd edilon)(sedra Primer U90WB kellősítővel kezelt fogadó felületeket Elcometer 506 leszakításos tapadásmérővel vizsgáljuk. A kellősítő anyag tapadószilárdsága a gyártó előírásai szerint acélfelületeken el kell érje a 10 MPa-t.
- A kellősítő felhordásakor és az edilon)(sedra Resilient Strip rugalmas gumiszalag síncsatorna aljába történő beragasztásakor Elcometer 319 harmatpontmérővel mérjük a kellősítő és a Dex-G 20 ragasztóanyag, a felületek és a levegő hőmérsékletét, a levegő páratartalmát és a harmatpontot.
- A munka kezdetekor, a Primer 21 kellősítő alkalmazása előtt, valamint a Corkelast kiöntés megkezdésekor és befejezésekor is több helyszínen mérjük a kellősítő és kiöntőanyag, a felületek és a levegő hőmérsékletét, a levegő páratartalmát és a harmatpontot. Az acélfelületnek valamennyi munkafázis közben min. 3 °C-kal melegebbnek kell lennie a harmatpontnál a páralecsapódás elkerülése érdekében.
Minden mérési eredményt rögzítünk egy edilon)(sedra ERS általános beépítési formanyomtatványon. A dokumentációra egyebek mellett felvezetjük még a napi munkamennyiséget (kiöntött vágányméter), a felhasznált anyagok szállítási egységeinek és a kétkomponensű kiöntőanyag keveréséhez használt EdiMix 14 állványos keverőgépeknek a sorszámait, valamint az egyes rész-munkafolyamatok időpontját is. A kiöntőanyag 28 napos korára éri el a tervezett keménységét, ekkor ezt is méréssel ellenőrizzük. Ez a mindenre kiterjedő
minőségellenőrzési és dokumentálási módszer biztosítja, hogy elkerüljük a beépítés során a vágányrendszer korai tönkremenetelét okozó hibákat. Az alkalmazási feltételek folyamatos ellenőrzésének és szigorú betartásának köszönhetően bátran állíthatjuk, hogy az újjáépülő szolnoki Tisza-híd vágányai sokáig hibamentesen fogják szolgálni a gyors és biztonságos vasúti közlekedést.