• hu

Előregyártott vasbeton elemek az út-, vasút-, mély- és vízépítés számára

0

A Ferrobeton Zrt. az ország egyik legnagyobb beton- és vasbetonelem-előregyártó vállalata, a magyar piac meghatározó szereplője. Társaságunk a szerkezet- és gyártmánytervezéstől a gyártáson és szállításon át a komplett szerkezetépítési munkák kivitelezéséig teljes megoldást nyújt a piaci igényeknek megfelelően.

Termékeink országosan négy telephelyen készülnek, a hagyományosnak mondható szerkezeti elemek gyártásán felül speciális feszített szerkezeteket, például előfeszített gerendát, födémet és feszített pillérszerkezeteket gyártunk. Termékeink CE minősítéssel, széles méretválasztékban készülnek.

Társaságunk fő tevékenységei:
– lakossági termékek gyártása és kereskedelme
– a magasépítési terület számára gerendák, falpanelek, pillérek, födémpanelek stb. gyártása
– ipari, kereskedelmi és kommunális létesítmények vázszerkezetének kivitelezése
– infrastrukturális beruházások az út-, vasút-, mély- és vízépítési ágazatokban
– a kötöttpályás terület számára kerethidak, útátjáróelemek, árok- és peronelemek, kábelcsatornák stb. tervezése, gyártása és beépítése.

KÖZÚT-, VASÚT- ÉS HÍDÉPÍTÉSI TERMÉKEK
1. Keretelemek, komplett kerethidak közúti és vasúti alkalmazásra
Időszakos és élő vízfolyások közút és vasút alatti átvezetéséhez, gyalogos- és kerékpáros-átjárókhoz, aluljárókhoz vállalkozunk a híd elemeinek gyártására, szállítására és telepítésére.
Az egyszerű kialakítású vasúti aluljárók tulajdonságai: többfajta keresztmetszeti kialakítás 1 × 1 m-től 4,5 × 3,5 m-ig, a műtárgy elemeit folyamatos merev ágyazású alépítményre kell elhelyezni, az elemek C 40/50 betonszilárdsággal, csap-tok kialakítású kapcsolattal készülnek. Nincs provizórium, nincs speciális vízkezelés, rövid vágányzár vagy vágányonként szakaszolható beépítés. Monolit vasbeton kerethidakkal összehasonlítva: gyorsabb kivitelezés, rövidebb határidő és kedvezőbb árfekvés.
Nyílt munkaároknál történő gyalogos- és kerékpáros-átvezetés előregyártott keretbeépítést az Esztergom–Budapest vasútvonal több műtárgyán végeztünk. A jellemző keresztmetszetek 3 × 3,5 m nyílásúak. A szükséges beépítési idő átlagosan tíz nap volt. Az előregyártott elemeket vízzáró csatlakozással gyártjuk, megrendelői igény esetén utólagos helyszíni tömítéssel. Akadályoztatás vagy a folyamatos vasútüzem fenntartásának igénye esetén a vasúti kerethidak sajtolásos beépítése is megoldott, mert elemeink ezen technológia feltételeinek is megfelelnek. A Százhalombatta–Ercsi vasútvonalon kerültek sajtolásra termékeink, korlátozott sebességű folyamatos vasúti forgalom mellett (1. kép).

1. kép: Érd, vasúti kerethíd beépítése átsajtolásos módszerrel

2. Pályavasúti termékek
A vasúti pálya, a hozzá tartozó infrastruktúra és a vasutat keresztező műtárgyak vasbeton elemeinek gyártása és beépítése.
Villamosvasúti átjárók beépítési referenciái: Budapest legforgalmasabb villamosvonalain több száz méter hosszúságban, egy- vagy többvágányos építésnél alkalmazták vályús elemeinket. A 3-as villamos Füredi út–Fogarasi út szakaszának villamosvasúti paneljei is társaságunk termékei. A XIX. kerületi Simonyi és Szabó Ervin utca kétvágányos átjáróit is mi gyártottuk és építettük be. A sínrögzítés Edilon rendszerű körülöntéses vágányépítéssel történt. A villamosvasúti elemeket egyenes és íves vonalvezetésű pályákhoz és kifejezetten kis sugarú ívekhez is gyártjuk.
Rail System típusú nagyelemes útátjárók (2. kép). A nagy teherbírású, rendkívül hosszú élettartamú átjárók a közút-vasút szintbeni keresztezéseiben használatosak.

2. kép: Rail System típusú vasúti átjáró a 4. sz. út keresztezésében

Ezenkívül nagy forgalomnak kitett iparvágányok, terminálok teherforgalommal járható kialakítására alkalmasak. A nagyelemes, egyenes és íves átjáró elemei a cég dunaújvárosi gyárában készülnek. Az átjáróelemek hossza 6–12 méter, súlyuk darabonként 20–36 tonna. Az átjáróelemek beépítéséhez általában három-négy nap vágányzár és teljes vagy legalább félpályás közúti forgalomterelés szükséges. Az átjárók igazolt élettartama minimum húsz év. Magyarországon 160 km/óra sebességre engedélyezett, a holland és a német vasutak 200 km/óra felett is használják. A vágányépítés mindig Edilon rendszerű. Magyarországon több mint 600 folyóméter referenciával rendelkezünk.
Peronelemek
: L15, L30, L55 típusú elemek gyártásával, szállításával és beépítésével foglalkozunk a megrendelői igényeknek megfelelően.
Kábelcsatornákat K20-tól K100-as méretig gyártunk, egyedi fedlapos kábelcsatornákat a könnyített kiviteltől a D400 terhelhetőségig. Továbbá kábelalagutakat és aknákat igény szerinti hosszakkal, illetve magasságokkal.

3. Hídépítési elemek
Feszített vasbeton tartók, hídgerendák gyártása akár 44,8 m hosszúságban. Felhasználhatók vasúti, közúti külön szintű keresztezések közbenső alátámasztások nélküli áthidalására. Vasúti bordás kiegyenlítő lemez vasúti hídfő és pálya közötti nagy sebességű átmenet kialakítására (3. kép).

3. kép: Budapest, Jégtörő utcai acélhíd, bordás
kiegyenlítő lemez

Az elemek az ország valamennyi vasúti hídján megtalálhatók, ezek túlnyomó többségét társaságunk gyártotta és építette be. A rugalmas ágyazású átmeneti elemeket 16-20 m fesztáv feletti hidaknál alkalmazzák.
Egyedi kialakítású bordás kiegyenlítő lemezek gyártását is vállaljuk. Az Érd–Érd alsó összekötő vágányban a Velencei út feletti vasúti híd csatlakozó szakaszaira gyártottunk le és építettünk be először. A túlemelésben lévő, íves lefogatások egyedi terv alapján készültek.
Előregyártott pályatáblák és buszöbölelemek. Az előregyártott pályatáblákkal rendkívül gyorsan építhetők buszsávok, felállósávok és buszöblök is tetszőleges hosszban. A pályalemezek nagy teherbírású, jó kopásállóságú, aláinjektálható betonfelületet adnak. Dunaújváros fő útjain a leállósávokban és buszöblökben alkalmazott megoldást Budapesten a Liget utcai 40 méteres buszsáv építésekor mutattuk be. Az ide gyártott elemek kétoldalt íves kialakításúak. Figyelemre méltó, hogy a buszsávok évek óta repedés, kopás, süllyedés nélkül viselik a nagy forgalmat.
Hidászelemek, előregyártott lépcsők, surrantók.
A termékek szálerősített betonból készülnek, a surrantók, folyókák kézzel mozgatható súlyúak. A vizsgálólépcső-elemeket egyszerűen emelhető szakaszokból egymásra építhetően alakítottuk ki.
Vasúti bordás utófeszített lemez (4. kép). Alkalmazásával a vasúti alépítmény megbontása nélkül lehetséges a hidak terhelhetőségének, élettartamának és a pálya stabilitásának növelése.

4. kép: Palatinca, bordás utófeszített lemez

A kialakítást két méter vagy nagyobb fesztávolságú, boltozott vagy műemlék hidaknál is használjuk. A vasúti pálya elbontása és az új alépítményi anyag beépítése után az U alakú, kétméteres elemeket az ágyazati töltésre tesszük. Ezután az elemeket hosszirányban összefeszítjük. A kész elemsorra a vasúti pálya visszaépítése következik. Az ágyazatátvezetéses megoldás az érintett szakaszon a vágány stabilitását is jelentősen növeli, az oldalirányú mozgásokat minimalizálja. Ezzel a megoldással sem a vasúti pályát, sem a műtárgyat nem kell elbontani, ezért nagyon gyors és kedvező árú felújított szakaszt kapunk.
A Ferrobeton Zrt. mindenkor kezdeményezője volt az előregyártás-fejlesztésnek, stratégiájának középpontjában a termékek és a technológia állandó korszerűsítése és a minőség áll. Közel hatvanéves piaci jelenlétünk és tapasztalatunk biztosít megfelelő hátteret és garanciát, hogy elnyerjük leendő partnereink bizalmát.

Szűcs István vállalkozási főmérnök, Ferrobeton Zrt.
Hatvani Jenő ügyvezető, Rail System Kft.

Megosztás

Szóljon hozzá!

hat + hat =