A vasúti közlekedés infrastruktúrájának modernizációja magával vonja az alapvető forgalmi, pályaműködtetési funkciók automatizálását. A megoldással egyrészt növelhető a hatékonyság, másrészt a rendelkezésre álló információk tudatos, szervezett felhasználása a szolgáltatási minőség emelkedését vonja maga után.
A Prolan Irányítástechnikai Zrt. több mint másfél évtizede szállít vasúti forgalomirányító rendszereket, így a megszerzett tapasztalatai alapján folyamatosan fejleszti, tökéletesíti azokat, hogy a felhasználók, megrendelők teljes elégedettséggel vehessék azt üzembe.
A KÖFI előnyei
A központi forgalomirányítás (KÖFI) rendszere számos előnyt jelent a vasúti pályahálózat működtetőjének, valamint azok ügyfeleinek. Az üzemeltetői előnyök között kiemelhető:
– a forgalomszervezés nemcsak egy állomás vagy szakasz vonatkozásában optimalizálható, hanem vonali vagy hálózati szintű optimum kereshető;
– a központi forgalomirányítás intelligens funkciói révén megkönnyíti a forgalmi szolgálatot ellátó munkavállalók munkáját;
– a modern munkakörnyezet, a korszerű informatikai eszközökkel végzett munka versenyképes munkahellyé teszi a vasutat;
– a rendszer segítségével megelőzhetők vagy könnyebben kezelhetők forgalmi konfliktushelyzetek, menetrendtől eltérő közlekedések;
– forgalmi szituációk előrejelzése valósulhat meg;
– üzemeltetői költségcsökkentést tesz lehetővé.
A vasúti infrastruktúra-hálózat ügyfelei, azaz a személyszállító és árutovábbító vasútvállalatok számára a KÖFI rendszerek szolgáltatásai szintén előnyöket jelentenek, hiszen:
– hozzáférést biztosíthatnak valós idejű információkhoz, tény közlekedési adatokhoz;
– transzparenssé válik a fuvarozó számára a közlekedtetés időbeli lefolyása;
– a szállítási, közlekedési idők pontosan előre jelezhetővé válnak;
– a rendszer üzemeltetése mellett lehetőség nyílik a többletköltséget jelentő megállások, várakoztatások elkerülésére. Jóllehet a történelem során számos esetben az emberek a gépek ellen fordultak, mint történt az az ipari forradalomban vagy az ipari robotika elterjedése során, de a központi forgalomirányítás a forgalommal összefüggő munkakörökben foglalkoztatottak számára is teremt értéket, hozzájárulva a munkavállalói elégedettség fokozásához.
– A jelen és jövő generációi számára a korszerű információtechnológiai eszközök használata, kezelése mindennapos, készségszintű gyakorlattá vált. Akik korábban a vasútra mint egy közel két évszázados technikájú, technológiájú munkahelyre tekintettek, meglepetéssel tapasztalják, hogy a központi forgalomirányítás megállja a helyét a legkorszerűbb irányítói munkahelyekkel, a legkomfortosabb diszpécseri rendszerekkel.
– A forgalomirányítók számára a KÖFI rendszer valamennyi releváns, rendszerbe foglalt információt rendelkezésre tudja bocsátani, így a döntéshozatal még megalapozottabb, a következmények még könnyebben előre jelezhetők.
– Valamennyi kezelés, jelzés, normál és normáltól eltérő üzemállapoti jellemző naplózott, a rendszerben archivált, amely biztonságot jelent munkavállalónak és munkáltatónak egyaránt egy esetleges rendkívüli helyzet vizsgálata, rekonstruálása esetére.
– A menetrend szerinti közlekedtetést vezérlő modulokkal kezelés nélküli, felügyeleti munkahellyé válhat az irányítói munkaállomás.
A KÖFI egy komplex beruházási program
Ahhoz, hogy egy központi forgalomirányító és/vagy ellenőrző rendszer üzembe helyezhető legyen, számos kiegészítő szolgáltatást, alrendszert, funkciót kell megvalósítani. Első és talán legfontosabb feladat a kommunikációs rendszerek felkészítése az új forgalomirányítási koncepcióhoz, amely kapcsolatot teremt a forgalomirányítók között, a forgalomirányító és a vonatok személyzete között, a tolatást végző személyzettel, az utasokkal, az energiaellátásért felelős munkakörökkel stb. Ugyancsak kiemelten fontos az utastájékoztatás fejlesztése, hiszen a forgalomirányítás központosításával csak a legritkább esetben marad személyzet a távvezérelt, az irányításba bevont állomásokon, így az utasok kiszolgálásában közvetlenül a személyzet már korlátozottan tud részt venni. Éppen ezért a valós közlekedési információkra épülő, integrált hangos és vizuális utastájékoztatás kiépítése a KÖFI rendszerek elterjedésének szükségszerű velejárója. Ha a közlekedésieszköz-választás preferenciáját vizsgáljuk, az utasok számára az ár, valamint az eljutási idő mellett az egyik legfontosabb szempont a biztonság. A biztonság érzetének megteremtésében a térvilágítás, valamint a felügyeleti rendszerek játszhatnak jelentősebb szerepet. A közlekedési utak, várakozási területek, peronok megvilágításának mind időben, mind térben, továbbá mértékben is megfelelőnek kell lennie ahhoz, hogy a komfortérzet kialakuljon. Mivel az állomásokon a vasúti személyzet jelenléte megszűnik, távfelügyeltté, távvezéreltté kell tenni a térvilágítás rendszerét.
Ugyancsak a biztonság érzetének kialakulásában van jelentősége a vagyonvédelmi és kamerarendszereknek, amelyek egyben az őrködő szemet jelenthetik a vasút ügyfelei számára. A távfelügyeleti rendszerek kiépítése ugyanakkor nem jár feltétlen költségnövekedéssel, bár beruházási igényt támaszt, ugyanakkor az automatizáltság fokának növelésével tény közlekedés és menetrendalapúvá tehető a világítási rendszer, amellyel energiamegtakarítás érhető el, hiszen csak az indokolt időszakokban üzemel teljes fényerővel. A felsővezetéki energiaellátás távvezérlésével a forgalomirányításba bevont szakaszok vontatási energiaellátása felügyelhető, a korábban a forgalmi szolgálattevők feladatát képező felsővezetéki szakaszolók kezelése az elektrikusok számára válik biztosítottá a motoros hajtások felszerelése, vezérlésbe történt bekötése után. A forgalomirányítók a rendszer összetettsége révén rátekinthetnek az aktuális energiaellátási helyzetre, az egyes felsővezetéki szakaszok állapotára. Az üzemvitel zavartalanságát biztosítja még a kitérők fűtési rendszerének automatizált, távfelügyelt kiépítése, amely a forgalom lebonyolítását zord időjárási körülmények között is biztosíthatja. Ahogy az a fentiekből is látható, a központi forgalomirányítás rendszerének kiépítése nem csupán egy közlekedésautomatizálási feladat, hanem számos, kapcsolódó terület fejlesztését is igénylő, komplex beruházási program. Ez a program pedig csak akkor éri el kitűzött eredményeit, ha a támogató alrendszerek egymással szoros kapcsolatban, együttműködve, a rendszerben keletkező információkat hasznosítva működnek együtt. A Prolan Zrt. KÖFI rendszerei képesek ezt az összetett szolgáltatást megteremteni, az informatikai rendszerek közötti kapcsolatot biztosítani, legyen szó saját vagy épp meglévő, üzemeltetői rendszerek együttműködéséről.
Megvalósult KÖFI a GYSEV-nek
A 2014 és 2016 között megvalósított GYSEV hálózati szintű forgalomirányítási rendszer a cikkben felsorolt valamennyi funkciót képes volt magába integrálni, kezdve a vonatok közlekedésének alapját adó menetvonal-információktól egészen a közlekedést lebonyolító mozdonyszemélyzet mobiltelefonos elérhetőségéig minden információt elérhetővé téve a forgalomirányítók számára. A projekt végrehajtásának 800 napja során 400 munkavállaló segítette a közel 2000 soros projekttervben részletezett feladatok megvalósulását, mintegy 18 ezer oldalnyi dokumentációban rögzítve a műszaki megoldásokat, 240 monitoron és 26 m2 -nyi monitorfalon megjelenítve a komplex információhalmazt forgalomirányító, elektrikus, műszaki diszpécser, forgalmi vezető, oktató és tanuló számára egyaránt. A kiépített rendszer különlegessége, hogy a csornai és szombathelyi KÖFI központok mellett elsőként foglal magába egy úgynevezett havária eseti tartalék központot is, amely földrajzi redundanciát nyújtva képes percek alatt átvenni bármely üzemi központ teljes funkcionalitását.
A Prolan Zrt. először 2003-ban telepített komplex forgalomirányító és -ellenőrzőrendszert a GYSEV Zrt. Győr–Sopron–Ebenfurt-vonalán, mára pedig a GYSEV rendszere lett a legnagyobb összefüggő, egységes vasútautomatizálási rendszer a magyar vasúti hálózaton. A 2017 márciusában tartott hivatalos projektzáró rendezvényen kormányzati szereplők büszkén adtak át a magyar fejlesztők, magyar rendszermérnökök munkájaként egy tisztán magyar tulajdonú társaság által szállított rendszert.
Új KÖFI rendszerek a MÁV-nak
Büszkék vagyunk arra, hogy eredményeinkkel kivívtuk a MÁV Zrt. bizalmát is. A már működő miskolci, szegedi és dél-balatoni, illetve további több kisebb KÖFI, KÖFE rendszer után 2018 áprilisában várható a Dombóvár–Pécs-szakasz központi forgalomirányító rendszerének átadása, folyamatban van a Dorog–Esztergom-szakasz D55 biztosítóberendezésre és a Prolan ELPULT-ra épülő távvezérlésének kiépítése is. 2017 decemberében a Prolan elnyerte a NIF Zrt. Rákos–Újszász–Szolnok központi forgalomirányítás kiépítésére vonatkozó pályázatát, és konzorciumban valósíthatja meg a Pusztaszabolcs–Dombóvár-szakasz KÖFI rendszerét. Bízunk továbbá abban, hogy szerepünk lesz a Hódmezővásárhely és Szeged között épülő tram-train rendszerforgalom irányításában csakúgy, mint a Mezőzombor–Sátoraljaújhely-vasútvonal villamosításával összefüggő biztosítóberendezési korszerűsítés felülvezérlésében is. A következő években jelentős fejlesztések várhatók tehát a magyar vasúti hálózaton, a Prolan mérnökei mindent elkövetnek a pályaműködtető, a forgalmi személyzet, a kapcsolódó műszaki szolgálatok és az ügyfelek teljes körű elégedettsége érdekében. A Prolan „Komplex vasúti forgalom- és üzemirányító központ” pályázata 2017-ben Magyar Termék Nagydíjban és Innovációért Nívódíjban részesült.