Az Alstom, az intelligens és fenntartható mobilitás globális vezető vállalata, a világ első és egyetlen hidrogénüzemű személyvonata, a Coradia iLint forgóvázkerete gyártásával bővíti magyarországi tevékenységét. Ez év végéig minimum száz új munkatárs felvételét jelenti a mátranováki gyártóegységbe.
A gyár hozzájárul az intelligensebb és zöldebb mobilitáshoz, mivel a közelmúltban fejezte be a hidrogénüzemű szerelvényekbe beépítendő forgóvázkeret beüzemelését és a gyártás előkészítését. A Coradia iLint, amelyet az Alstom Salzgitterben (Németország) gyárt, nem szennyezi a környezetet, hiszen működés közben csak vízgőzt és kondenzvizet bocsát ki.
Lapunk kérdésére Balázs Gáspár, az Alstom Transport Hungary Zrt. vezérigazgatója elmondta, hogy a nem villamosított vonalakra – mivel az EU klímapolitikája nem támogatja a dízelhajtást – csak olyan járműveket érdemes beszerezni, amelyeknek a hajtása szén-dioxid-semleges. A Coradia iLint ilyen, ezért a legjobb megoldás lehet a nem villamosított vonalakon, amilyen a magyarországi vasútvonalak túlnyomó többsége is. Az első, teljesen kész forgóváz nemrég gördült ki az Alstom mátranováki telephelyéről, ahol idén több mint 1,3 milliárd forint értékű beruházás zajlik. Az Alstom a növekedési tervnek megfelelően további fejlesztéseket és létszámbővítést tervez.
A vállalat salzgitteri és mátranováki csapatának együttműködése példaértékű: a beüzemelési feladatot az indulástól az első új típusú forgóvázkeret elkészüléséig mindössze tíz hónap alatt oldották meg. A forgóvázkeret a vasúti kocsik egyik legfontosabb része: erre szerelik fel a tengelyeket, hordrugókat és fékeket, ezért a minősége meghatározó a vasúti biztonság szempontjából. A nógrádi üzemben gyártott termékek minősége kiemelkedő, a Made in Mátranovák megjelölés mára a megbízhatóság és a magas szakmai színvonal, az Alstom által elkötelezetten képviselt innováció védjegyévé vált. A mátranováki forgóvázkeretgyár az Alstom egyik stratégiailag fontos kelet-közép-európai gyártóegysége, amely jelenleg több mint hatszáz főt foglalkoztat. A vállalat ebben az évben száznál is több fizikai munkakörben kínál hosszú távra szóló álláslehetőségeket.
A közeli jövő tervei között szerepel a negyedik ipari forradalom elvárásainak már most is megfelelő képzési központ további fejlesztése, továbbá a hegesztő és géplakatos mellett újabb szakmák bevonása az akkreditált képzési programokba. A magyar vasút egyik égető problémája a mellékvonalak járműparkjának elöregedése. Mivel a hidrogénvonat nem igényli a meglévő infrastruktúra átalakítását, és csak húsz százalékkal drágább a dízelváltozatnál, alternatívát jelenthet a járművek cseréjére. A vezérigazgató elmondta, hogy az első hidrogénvonatok – ha a közeljövőben kiírják a közbeszerzési eljárást – három és fél év múlva állhatnak forgalomba Magyarországon. Összhangban a kormány vasútijármű-gyártásra vonatkozó stratégiájával, melynek célja a termelés helyi hozzáadott értékének növelése, a tervezett fejlesztésekkel képessé kívánjuk tenni mátranováki gyárunkat hazai vonatok és metrószerelvények, valamint mozdonyok és egyéb vasúti járművek forgóvázainak helyben történő gyártására – zárta a beszélgetést Balázs Gáspár