Befejeződött a Dombóvár és Kaposvár közötti vasútvonal felújítása. A közel 24 kilométeres vonalszakasz korszerűsítésével az volt a MÁV célja, hogy a pályán visszaállítsa az eredetileg engedélyezett 100 km/h sebességet. A decemberben életbe lépett új menetrendtől már az utasok is érzékelhetik a menetidő csökkenését Dombóvár és Kaposvár között.
A Dombóvár alsó és Kaposvár közötti vonalszakasz a 41-es számú Dombóvár–Gyékényes-vasútvonal része, s így része a transzeurópai vasúti áruszállítási hálózatnak. Mivel a vonal utolsó átépítésére 1963 és 1968 között került sor, ezért a pálya a 2000-es évek elejére elavulttá vált, a rossz állapot miatt a szakaszon állandó sebességkorlátozás (60 km/óra) volt érvényben. A 9,7 milliárd forintból megvalósított beruházás ezért elsősorban a pálya korszerűsítésére irányult, de szükségessé vált az alépítmények megerősítése, a műtárgyak átépítése, az utasforgalmi létesítmények korszerűsítése, a térvilágítás átalakítása, valamint a felsővezetéki hálózat felújítása is.
A felújítás három ütemben valósult meg:
I. ütem: A Baté–Kaposvár közötti 10,5 kilométeres szakaszon 2014 júniusában indult a kivitelezés, melynek köszönhetően nemcsak a pályát korszerűsítették, hanem jelentős mértékben megerősítették az alépítményeket is, és számos műtárgyat építettek, illetve újítottak fel. Cserélték többek között a kábelelosztókat, a vonalkábeleket, a felsővezetékeket tartó szerkezeteket és oszlopokat, illetve átépítették a biztosítóberendezéseket is. Taszár állomáson és Kaposhomok megállóhelyen például új peront is létesítettek a szükséges térvilágítás kialakításával.
II. ütem: Baté és Csoma-Szabadi állomások átépítése 2015 májusában indult, a vágányok átépítése és megerősítése mellett új peronokat is kialakítottak.
III. ütem: A Dombóvár alsó–Baté közötti 13,4 km hosszú pályaszakaszt újították fel. Kapospula, Attala és Nagyberki megállóhelyeken új – térkivilágítással és térkő burkolattal is ellátott – peronok épültek, a projekt keretében nyolc útátjárót átépítettek, és egy új gyalogosátjárót is kialakítottak. A vízelvezetés érdekében közel 9 kilométer hosszan föld-, illetve burkolt árok épült, a már meglévőt pedig kitisztították, és az átereszeket is felújították. A vasúti és a kapcsolódó közúti fényjelzőket korszerűsítették; cserélték többek között a vonalkábeleket, a kábelelosztókat, a felsővezetéki tartószerkezeteket és oszlopokat, valamint elvégezték a szükséges távközlési és biztosítóberendezési munkákat is.
A kivitelezés terveit a vasúttársaság szakemberei készítették, a kivitelezéssel a MÁV Zrt. a Vasútépítők Kft.-t, illetve a MÁV FKG Kft.-t bízta meg, a beruházást saját költségvetéséből finanszírozta. A vonalon a munka jövőre is folytatódik Dombóvár alsó egyik átmenő fővágányának, majd ezt követően a Kaposvár–Kaposvár elágazás közötti pályaszakasz átépítésével. A tavaly decemberben életbe lépett új menetrend eredményeképpen már az utasok is érzékelhetik a menetidő csökkenését Dombóvár és Kaposvár között – a különböző járatok függvényében. Az utazóközönség egyébként hamarosan Kaposvár vasútállomás felújított épületét is birtokba veheti.
(MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóság)