A Knorr-Bremse legyártotta budapesti telephelyén a digitális automata kuplung (Digital Automatic Coupler – DAC) első prototípusait, amelyek automatizált funkciókat és intelligens, digitális szolgáltatásokat is lehetővé tesznek a vasúti teherforgalomban. Az új generációs eszközök bevezetése jelentős hatékonyságjavulást hozhat a vasúti teherfuvarozásban Európa-szerte.
A vonatok össze- és szétkapcsolását végző, nagy precizitású eszközök fejlesztésekor a biztonság, a tartósság és a teljesítmény volt a legfontosabb szempont: a speciális acélból készült húzó- és vonórendszer képes ellenállni a tehervonatok mozgása során fellépő hatalmas torziós és hosszirányú erőknek. A Knorr-Bremse ugyanakkor a hatékony karbantartásra és az életciklusköltségek optimalizálására is nagy figyelmet fordított. A berendezés mindezek mellett vasúti automatizálási funkciókat és digitális szolgáltatásokat is lehetővé tesz az ügyfelek számára. A Knorr-Bremse meglévő tapasztalatával olyan okos karbantartási és kapcsolódó szolgáltatásokat is tud majd nyújtani vevői számára, mint az állapotfüggő és megelőző karbantartás, amelyekhez felhőalapú, big data elemzések is rendelkezésre állnak. Budapest jelentős szerepet tölt be a teljes projektben, hiszen a cégen belül itt zajlik a személy- és tehervonati ütköző- és vonórendszer fejlesztése és gyártása is. Ennek digitális verziója az egyik legfontosabb a jelenlegi vasútipari fejlesztéseink közül, amellyel egy teljesen új piaci szegmens nyílik meg előttünk. Az, hogy ebben a Knorr-Bremse – vezető technológiai partnereivel közösen – szerepet vállal, már önmagában siker. Az a tény pedig, hogy ezek a fejlesztések, illetve a termék validációja, a prototípus-, illetve szériagyártás Magyarországon valósul meg, óriási elismerés vállalatunk számára – mondta el lapunk kérdésére Veres László, a Knorr-Bremse Vasúti Jármű Rendszerek Budapest ügyvezetője.
A DAC prototípusait és az új személyvonati vonókészülékeit az erre a célra kialakított új próbapadokon tesztelik (1. kép), a vizsgálatok középpontjában a járművek össze- és szétkapcsolása áll (2. kép).
Ezt követően a Knorr-Bremse az ERJU (Europe’s Rail Joint Undertaking, Európai Vasúti Közös Vállalkozás) keretében várhatóan az év végén valós körülmények között is teszteli majd a DAC továbbfejlesztett változatát. A vállalat célja, hogy 2025-ig piacképes terméket fejlesszen, ezzel párhuzamosan pedig saját fejlesztésű elektromos csatlakozóján is dolgozik, amely szintén az ERJU keretében kerülhet piacra.