Az evopro Innovation Kft. és a MÁV Zrt. a vállalatok kutatás-fejlesztés és innovációs tevékenységét támogató programban (KFI-18) konzorciumi formában projektet indított Önkalibráló kerékterhelés-mérő hálózat kutatása vasúti járműdiagnosztikai szolgáltatás kialakítására címmel. A kutatásban részt vesz a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Vasúti Járművek, Repülőgépek és Hajók Tanszék is.
A vasúti infrastruktúra és járművek kihasználtságának és élettartamának növelése azt igényli, hogy a terhelést és a fizikai állapotot a lehető legújabb méréstechnikai módszerekkel kövessük.
Kerékterhelés-mérés
A pályaterhelés és a járművek állapotának mérésére az egyik legfontosabb módszer a dinamikus kerékterhelés-mérés. A dinamikus kerékterhelés- és keréklaposodás-mérés a biztonság növelése mellett a járművek állapotának folyamatos követését is lehetővé teszi hosszú időn keresztül. Az evopro Innovation Kft. eRDM240 típusú dinamikus kerékterhelés-mérő rendszere 30 állomáson a MÁV Zrt. üzemeltetésében méri az elhaladó vonatok kerék-, tengelyés kocsiterhelését, az egyenlőtlen terhelés mértékét és a kerékhibákat. A 2015-ben telepített rendszerekhez az üzemeltetés alatt elkészült a központi vonatazonosító rendszer és a többi járműdiagnosztikai rendszer adataival integrált diagnosztikai adatközpont. A telepített mérőrendszerek mérési adatai kocsiszámhoz rendelten kerülnek az integrált adatbázisba.
Új kutatási projekt az önkalibráló kerékterhelés-mérő hálózat létrehozására
Az evopro Innovation Kft. és a MÁV Zrt. a vállalatok kutatás-fejlesztési és innovációs tevékenységét támogató programban (KFI-18) konzorciumi formában projektet indított Önkalibráló kerékterhelés-mérő hálózat kutatása vasúti járműdiagnosztikai szolgáltatás kialakítására címmel.
A kutatás célkitűzései a következők:
• Az eRDM240 rendszerek összefüggő hálózatban történő önkalibráló vezérlése. Az önkalibráló rendszer egy olyan informatikai megoldás, amely kapcsolódik a kocsik és vontatójárművek statikus mérlegelési adataihoz. Minden elhaladó vonat kerékterhelés-mérései mellett a rendszer meghatározza a mérési bizonytalanságnak az elérhető referenciaadatok alapján becsülhető értékét. A bizonytalanság folyamatos követése lehetővé teszi a mérőrendszerek méréstechnikai felügyeletét és szükség szerint az önkorrekciót.
• Dinamikus visszavezetett mérlegelés korlátozott sebességtartományban és a metrológiai visszavezetés megvalósítása az önkalibráló hálózatban. A kerékterhelés-mérő rendszerek a teljes sebességtartományban mérik a dinamikus terhelést. Ez a módszer minden vonat normál sebesség melletti ellenőrzésére alkalmas. Amennyiben nagyobb pontosságra van szükség, akkor a sebesség csökkentésével a 0–15 km/h tartományban a rendszerek dinamikus mérlegelésre alkalmasak.
• Az egyenlőtlen terhelésértékek és kerékhibák mérésére vonatkozó határértékek baleseti kockázatokon alapuló meghatározása. Az aszimmetriára vonatkozó határértékek az elmúlt évek mérési eredményei alapján mélységükben elemezhetők. Lehetővé válik a járművekre, a rakodásra és a pálya különböző részeire jellemző aszimmetria-eloszlás statisztikai kiértékelése. A kisiklási kockázatok és az aszimmetrikus terhelési állapot összefüggésének elemzése a megfelelő riasztási határértékek meghatározását teszi lehetővé.
• A kerékterhelés-méréseken alapuló járműdiagnosztikai mérőszámok kutatása és automatikus számítása. Az eredményekre épülő automatikus adatszolgáltatás. A diagnosztikai rendszerek és köztük a kerékterhelés-mérő rendszerek évek alatt gyűjtött adatbázisa jelentős innovációs platformot nyújt a járműdiagnosztikai állapot leírására, annak időbeli követésére, trendek azonosítására, változások detektálására. Az adatszolgáltatás optimális karbantartási programokat nyújthat az igénylő vasútvállalatoknak és üzemeltetőknek.