A Rail System típusú, előregyártott vasbeton nagypaneles, rugalmas Edilon ágyazású, 2–10 m hosszú rugalmas átmeneti szakasszal kialakított vasútiátjáró-rendszert mutatom be. A 2017-ben tervezett és beépített új átjárótípusokat ismertetem, az építési és fenntartási tapasztalatokat részletezem.
Az edilon)(sedra által kifejlesztett rezgéscsillapítási és rugalmas vágányrögzítési módszerek 25 éve használatosak Magyarországon. A MÁV PHMSZA P-5626 számon 2001-ben adta ki a rendszer akkori karbantartási előírásait. A szintbeni közúti-vasúti kereszteződések e két közlekedési ágazat pályájának kritikus pontjai. A közúti forgalom ugrásszerű növekedése és a tengelyterhek növelése miatt a nagy terhelhetőségű, hosszú élettartamú, gondozásmentes kialakítások kerültek előtérbe. Az Edilon típusú átjárók tartósságára jellemző, hogy szemrevételezésnél az 1990 körül épült enyingi és a 2016-ban épült solti átjáró állapota nem nagyon különbözik.
– Jelenleg alkalmazott Edilon tervezési sebesség (ERS-HR, Hollandia): 300 km/óra
– Jelenleg alkalmazott Edilon tervezési sebesség Magyarországon: 160 km/óra
– Jelenleg várható minimum panel élettartam: 20 év
1. A Rail System típusú átjárók fejlesztése
1.1. Nagyelemes átjárók kialakításának előzményei:
– Nagyelemes, 60 cm vtg nagyvasúti átjáró elemek, Hollandia, 1980.
– Nagyelemes, két részből épített átjáró, Balatonkeresztúr, 1994.
– Nagyelemes, átmeneti szakaszos átjáró, Fülöpszállás 2012, ágyazatragasztásos átmenet, MÁV FKG Kft, tervező: Füle Attila
1.2. Rail System átmeneti szakaszos rendszer, 2015.
– Nagyelemes, két átmeneti lefogásos, beépített szenzoros elem, Cserkeszőlő, MÁV FKG Kft. 2016, tervező: H-Planer Kft., szenzor: Rail System Kft.
– Nagyelemes, három átmeneti lefogásos átjáró, Pörböly, MÁV FKG Kft. 2017, tervező: Vágány-Út Kft.
– Nagyelemes, kilenc átmeneti lefogásos átjáró, Szombathely Szőlős, Ölbő, Szombathely elkerülő, GYSEV Zrt. 2017, tervező: Roden Kft.
A beépítések tapasztalatai alapján és a beruházók elvárásainak megfelelően 2009 és 2017 között változtak az útátjáró tervei. Az ágyazatragasztást az átmeneti szakasz bevezetésével és az ágyazatcsere hosszának növelésével elhagyhattuk. Helyette fokozatosan megjelent az aláinjektálás, a vízelvezetés területének növelése folyókákkal, a hosszabb átmeneti szakasz, a komplett kétirányú kábelalépítmény. Végül a körülöntéses vágányépítés takarékcsöveinek kivezetése következett.
2. A Rail System típusú átjáró kialakítása
2.1. Geometria
Trapéz keresztmetszetű, adott sínrendszerhez méretezett vályúkkal kialakított, 500 mm vtg vasbeton panel. A panelban utólagos aláinjektálásra kialakított átmenő lyukak találhatók. A vályúk két végén, a lemez folytatásaként min. 270 mm vastagsággal, 1400–2000 mm hosszú túlnyúló rész található. A túlnyúló részen rugalmas átmeneti szakasz kialakítása készül két vagy három keresztmetszetben egyedi, rugalmas alátámasztású kapcsolószerekkel. A 2 méternél hosszabb átmeneti szakasz külön csatlakozópanelen alakítható ki (1. ábra).
2.2. Alépítmény kialakítása
2.2.1. Injektálásos módszer
A min. SK-1,0 m szinten kialakított tükör hossz- és keresztirányban szivárgóval és előre fektetett kábelalépítményekkel kerül kialakításra. A kb. 50 cm vtg új alépítmény feletti szintező finom rétegre helyezzük az átjáró elemeit. A panelek elhelyezése után a beépített csöveken az aláinjektálást elvégezzük. Ez a felső 5–10 cm vtg felső réteg minden esetleges építési és tömörítési hibáját kiküszöböli, és folyamatos ágyazást biztosít. Pl. Cserkeszőlő, Pörböly (1. és 2. kép).
2.2.2. Alábetonozásos módszer
A min. SK-1,0 m szinten kialakított tükör hossz- és keresztirányban szivárgóval és előre fektetett kábelalépítményekkel kerül kialakításra. Az így kialakított szintre min. 20 × 20 cm keresztmetszetű fektető keresztgerendákat helyezünk. Ezekre fektetjük az átjáró elemeit. A kialakított részt két rétegben helyszínen alábetonozzuk a teljes vastagságú és az átmeneti szakaszon is (2. ábra és 3. kép).
3. Vágány építése
A vályúkba helyezendő sínek elhelyezése és ragasztása az edilon)(sedra cég előírásai szerint (Orange Booklet, 2014) történik az alábbi anyagokkal:
Betonpanel: CP 4/2,7 útburkolati beton C40/50 értékkel, gyártó: Ferrobeton Zrt.
Kiöntőanyag: Corkelast V60, V70 és a rendszer összes anyaga, gyártó: edilon)(sedra bv
Egyedi kapcsolószerek: Edilon EDF 140, 150, GEO
4. A Rail System típusú átjárók rendszere összefoglalva
4. kép: Ölbő, a kötelező elemekkel:
– vb. elemek, vb. átmeneti elemek
– állítható egyedi leerősítések
– változtatható rugalmasságú ágyazás a kapcsolószerek alatt
– síntalp alatti rugalmas lemez
– kétoldali folyóka
– rugalmas kiöntés takarékcsövén átvezetett 4 db kábelelvezető csatorna
– két irányban elhelyezett kábelalépítmény
– aláinjektálás vagy alábetonozás
4.1. A túlnyúló részen elhelyezett kapcsolószerek rugalmas leerősítései az alátétgumikkal együtt a betonlemez fölül kivehetők, cserélhetők, állíthatók. Ezzel lehetővé vált a gépi vágányszabályozás közvetlenül az átmeneti vasbeton panel végénél is. Az átmeneti szakasz előtti aljak is megemelhetők aláverésnél.
4.2. Az egyedi lefogatások alatt változó rugalmasságú lemezek elhelyezése csökkenti a csatlakozó szakasz süllyedését. Az átmeneti szakasz utólagos „hangolása”, a gumilemezek gyors cseréje, javítása is lehetővé vált.
4.3. Az átjárókhoz közvetlenül kapcsolódó kis terhelésű szakaszok (pl. gyalogosátjáró) az átmeneti rész felett bármilyen kiselemes vágányburkolattal megépíthetők.