Az Internet of Things (IoT) nemcsak az üzleti világot, hanem az egész társadalmat is gyökeresen átformálja, így óriási hatással van a közösségi közlekedésre is. Az IoT révén az üzemeltetők biztonságosabb és hatékonyabb közlekedést tudnak az utasok számára biztosítani, az innovatív szolgáltatások megnövelik az ügyfélélményt, míg az új üzleti modellek új üzleti lehetőségeket jelentenek. Az IoT azonban új kérdéseket és kihívásokat is rejt, például a biztonság és adatvédelem terén, illetve a szabványosítás vagy a kombinált szakértelem (pl. specializálódott mérnöki és informatikai tudás) hiánya vonatkozásában.
Mint azt már sok fórumon hallhattuk, az Európai Unió célja egy egész Európát összekötő, modern és biztonságos vasúthálózat fejlesztése, melynek érdekében számos törekvés indult el az EU-ban. A kormányzat tervei szerint Magyarország 2014–2020 között az IKOP forrásainak 60, a CEF pénzeszközeinek pedig közel 90 százalékát fordítja majd vasútfejlesztési célokra. Ez a törekvés egybevág az unió azon céljával, melyet 2011-ben fogalmazott meg Brüsszel: 2050-re 60 százalékkal csökkenjen a közlekedésből származó szén-dioxid-kibocsátás. Természetesen az ezermilliárdok nagy részét pályaépítésre, épületekre, a felsővezetékekre és a biztosítóberendezésekre fordítják, míg az ICT iparág számára mindössze a fenti összeg 1%-a jut; ugyanakkor ez az 1% az ICT iparág részére óriási jelentőséggel bír.
A Com-Forth Kft. a hazai ipari informatikai disztribúció, azon belül is az ipari kommunikáció, automatizálás és számítástechnika egyik legjelentősebb képviselője, amely átfogó, dedikáltan vasúti felhasználásra tervezett és gyártott termékportfólióval rendelkezik, kiváló minőséggel és a szükséges tanúsítványokkal, mint például EN 50155 és EN 50121. Cégünkkel egy olyan rendezvényt kerestünk, amelyen multinacionális piacvezető partnereink (Moxa, Triorail, Innodisk és GE Intelligent Platforms) termékeit meg tudnánk ismertetni a hazai vasúti informatikai iparág legfontosabb képviselőivel. Olyan konferenciát azonban nem találtunk, amelyen a vasúti informatika és a távközlés áll a középpontban, és amelyen a hazai vasúti ICT széles körben képviselteti magát. Elképzeléseinkhez legközelebb még az InnoRail Távközlés és biztosítóberendezés szekciója állt, de teljes egészében ez sem fedte le igényeinket. Így – kombinálva szakmai ismereteinket, kapcsolatainkat és korábbi rendezvényszervezési tapasztalatainkat – úgy döntöttünk, hogy megszervezzük a Rolling-NET Congresst.
A Rolling-NET egy exkluzív vasúti kongresszus döntéshozóknak és beszállítóknak. Hiánypótló esemény, hiszen a vasúti témakörön belül egyedülállóan, elsődlegesen a gördülőállományhoz kapcsolódó (ezért Rolling-NET) informatikai, távközlési, biztonságtechnikai és automatizálási rendszerekre és fejlesztésekre fókuszál, különös tekintettel az IoT vasúti területen történő térhódítására. Olyan alkalmazásokat tárgyalunk, mint például fedélzeti és állomási utastájékoztató rendszerek, CCTV videófelügyeleti rendszerek, utaswifi-alkalmazások, kommunikációalapú vonatvezérlés (CBTC), valamint az ETCS és a GSM-R kommunikációs megoldások. Mindezek összhangban vannak az Európai Bizottság és néhány nagy vasútijármű-gyártó által alapított Shift2Rail kutatási és innovációs szervezet célkitűzéseivel, melynek öt innovációs programja közül kettő a Rolling-NET kiemelt tárgyát képezi (IP2: Advanced Traffic Management and Control Systems – Fejlett forgalomfelügyeleti és vezérlési rendszerek, valamint IP4: IT Solutions for Attractive Railway Services – informatikai megoldások a vonzó vasúti szolgáltatásokért).
A rendezvény megvalósítása során három célt tűztünk ki, ezeket mind ugyanolyan magas prioritással kezeltük, így nem lehet sorrendet felállítani. Elsőként, az esemény minden elemét úgy dolgoztuk ki, hogy emlékezetes legyen, és a résztvevőkben pozitív érzés maradjon. A szervezés során magasra tettük a lécet, és a rendezvény alatt sikerült is minden problémát úgy kezelnünk, hogy az elégedettség megmaradjon azon a magas szinten, amit kitűztünk magunk elé. A múlt és a jövő együtt jelent meg a konferencia-központban és a vacsora helyszínén is, például az innovatív hologramos és multitouch technológiákat kombináltuk a retrohangulatot idéző menetrendkijelzővel. A fentiek mellett olyan szakmai programot alakítottunk ki, amely a „nagy nevek” miatt nemcsak vonzó volt a látogatók számára, hanem kézzelfogható, gyakorlatban felhasználható információt is adott. A szakmai programot öt részre – közlekedési témakör révén megállóra – osztottuk. Az első megállót két olyan előadó indította Sárándi Attila (MÁV-Start, informatikai igazgató) és Kerényi László Sándor (BKK, stratégiai vezető) személyében, akik kiválóan vázolták fel az elkövetkezendő évek stratégiáját, így átfogó képet kaphattunk arra vonatkozóan, hogy milyen fejlesztésekre számíthatunk, és mire pályázhatnak a megoldásszállítók.
A második megálló során mélyebb szakmai információt kaphattunk először Tokody Dániel (MÁV SZK BGOK, szakmai oktató) részéről a Smart City és Smart Rail koncepciókat illetően, majd Gianfranco Cau (UIC, senior tanácsadó, a szabványosítás szakértője) vezetett be minket a fedélzeti hálózatok és az ún. Train Communication Network alapjaiba, végül dr. Kovácsházy Tamás (BME VIK, docens) egy teljesen infokommunikációs megközelítésű előadással az Industrial Internetof-Things (IIoT) alapjait és annak közlekedési vonatkozásait tárta elénk. A harmadik és negyedik megálló során iparági megoldásokat láthattunk és hallhattunk a korábbi elméleti áttekintés után, elsősorban a fedélzeti hálózatok, a kommunikációalapú vonatvezérlés (CBTC – Communication-based Train Control), fedélzeti és állomási (GSM-R alapú) utastájékoztató rendszerek, fedélzeti wifi, valamint fedélzeti és állomási CCTV megoldásokról.
A végállomás során pedig a korábban felvázolt megoldások üzembe helyezésébe, a fedélzeti és GSM-R rendszerek tanúsítási folyamatába vezettek be minket a Közlekedéstudományi Intézet képviselői, először Malatinszky Sándor, a járműtanúsítás, majd dr. Maros Dóra, a GSM-R hálózat szakértője. Véleményem szerint azonban az első két célon túlmenően a harmadik, az iparág különböző szereplői közötti kapcsolatépítés lehetősége az, ami tényleg egyedivé teszi a rendezvényünket (ezért a név: Rolling-NET, azaz Networking). Az iparág minden fontos szereplője képviseltette magát az eseményen, így a vasútijárműgyártók, üzemeltetők, megoldásszállítók, rendszerintegrátorok, készülékgyártók és disztribútoraik, kormányzati és nonprofit szervezetek, valamint az oktatás fontos képviselői. A résztvevők számára egyedülálló lehetőséget biztosítottunk a kapcsolatépítésre, hiszen a kiállítók és a látogatók a Rolling-NET Coordinator webes portál segítségével üzleti megbeszéléseket szervezhettek, melyek garantált létrejöttét két ügyfélmenedzserünk segítette a helyszínen. Ezen túlmenően a vacsora helyszínét, a Vasúttörténeti Parkot is úgy rendeztük be, hogy az est folyamán a résztvevők folyamatos mozgásban legyenek, és folytathassák a megkezdett szakmai és baráti eszmecseréket.
Hiszünk abban, hogy az iparág egyfolyamatosan változó környezetben így képes továbblépni a fejlődés útján .Amikor írom ezt a beszámolót, 2015. október 1-ét írunk, tegnap zártuk le az első Rolling-NET-et, és a visszajelzések alapján már most bátran kijelenthetjük, hogy a közel egy évvel ezelőtt elkezdett munkát folytatni fogjuk. Természetesen nem mehetünk el szó nélkül néhány igen építő kritika mellett, melyeket – és további ötleteinket – figyelembe véve rendezzük meg a következő Rolling-NET Congresst, melynek időpontja várhatóan 2016 októbere lesz.