A Hungária körúti gyorsvillamos első szakaszát 1984-ben adták át a Bécsi út és a Lehel utca között. A 80-as és a 90-es években a vonal folyamatosan bővült, 2000 decemberében érte el jelenlegi végpontját, a Rákóczi híd pesti hídfőjénél található Közvágóhíd végállomást. A járat két évtized alatt a főváros egyik legforgalmasabb villamosvonalává vált, melynek törzsszakaszán csúcsidőben hárompercenként követik egymást a szerelvények.
A Colas Alterra Zrt. és az A-Híd Építő Zrt. alkotta Városi Vasútépítő Konzorcium 2013. augusztus 16-án írta alá az 1-es villamos Bécsi út és Kerepesi út közötti szakaszának rekonstrukciójáról szóló szerződést, melynek keretein belül a teljes szakaszon
– 1200 vm RAFS (rugalmas alátámasztású,folyamatos sínágyazású)
– 335 vm körülöntéses vályús sínes
– 1100 vm Vignol hosszgerendás
– 1100 vm Vignol zúzottköves
– 1860 vm törpe vályús sín körülöntéssel,
valamint bebetonozott talpfás és Vignol vezetősínes vágányok épülnek. Megépül továbbá 16 db vályús sínes és 10 darab Vignol kitérő. A Vignol hosszgerendás szakaszon 2000 m₂ füves vágány épül. A teljes szakaszon megújulnak a peronok, hat megállóhelyen liftek, két megállóban pedig új mozgólépcsők kerülnek beépítésre, illetve a meglévők cseréje történik meg. Felújításra kerül továbbá a meglévő egyenáramú ellátó rendszer, és új áramátalakítók is épülnek a hatékonyabb energiaellátás érdekében.
A munkavégzés 2013. szeptember 28-án éjfél után kezdődött, ettől az időponttól feszültségmentesítették az első három építési ütemhez tartozó, Bécsi út – Lehel utca közötti szakaszt. A felsővezeték és a felsővezeték-tartó keresztsodronyok pályabontáshoz szükséges bontási munkái haladéktalanul megkezdődtek.
A szerződés szerinti véghatáridő az aláírástól számított 520 nap, ami 2015. január 15-ét jelenti, de az első kötbérterhes részhatáridőt az Árpád híd és a Lehel utca közötti szakaszon december 15-én már sikeresen teljesítettük, ez a szakasz tavaly óta tömegközlekedésre alkalmas állapotban van.
Elkészült a végleges vágányzat és felsővezeték, az energiaellátó hálózat, szerkezeti szinten a peronok és peronfelépítmények, valamint a villamosok tárolására 100 méter tároló vágány. A határidőkből látható, hogy az 520 napos kivitelezési idő jelentős része időjárási szempontból nem kedvez a betonozási, sínhegesztési munkáknak, így a 8000 pályaméter villamos vasúti pálya kivitelezésére viszonylag rövid időtartam áll rendelkezésre. 2014. március elején 1200 pályaméter vágány már elkészült, ezzel párhuzamosan helyükre kerültek a szükséges egyenáramú földkábelek, illetve a vágányvíztelenítés csövezése és a szükséges, vágányépítéssel összefüggő alépítmények.
Megkaptuk a peronok építészeti arculatának kialakításához szükséges üzemeltetői hozzájárulásokat, így folyik a peronszerkezetek építése. Komoly kapcsolódási pont az aluljárók környezete, ahol konzorciumi társunk, az A-Híd Zrt. végzi a kivitelezési munkákat, így különösen gondos ütemezés kell ahhoz, hogy sem a mi, sem az ő tervszerű munkavégzésük ne szenvedjen csorbát.