A Nemzeti Fejlesztési Ügynökség által kiírt kutatás-fejlesztési pályázat keretében a közelmúltban cégünk, a Pont-Terv Zrt. Folyami és völgyhidak felszerkezetének betolásos szerelési módszertanának kutatás-fejlesztése címmel acél- és öszvérhidak betolásos építési technológiájával foglalkozott.
A pályamunka első részének összefoglaló címe: A kutatás elméleti hátterének megteremtése. Két nagyobb alrészből áll:
– Hazai és nemzetközi tapasztalatok
– Környezeti hatások vizsgálata
A tapasztalatokat összefoglaló alrészben a megépült acél- és öszvérszerkezetű hidakat a mozgatás módja és a keresztmetszeti kialakítás szerint csoportosítjuk, majd részletesen, esettanulmány formájában mutatjuk be a szerkezeteket és építési technológiájukat. Összesen 35 megvalósult híddal foglalkozunk 34 esettanulmány keretében. A feldolgozott hidak hazánkban és szerte a világban épültek. Ausztrália és Dél-Amerika kivételével minden földrész képviselteti magát a példák között. A hidak csaknem fele hazánkban megépült szerkezet, így az elméleti háttér megteremtésénél a magyar tapasztalatok is komoly súllyal szerepelnek. A bemutatott esettanulmányok alapján a felszerkezet, az alépítmények, a kiegészítő szerkezetek, az alátámasztási rendszer, az oldalvezetés, a mozgatórendszer, valamint a magasság és reakcióerő-szabályozás szempontjából értékeltük az eddigi tapasztalatokat. Majd ezek alapján kijelöljük a fejlesztési irányokat.
A környezeti hatások vizsgálatánál a gyártás és szerelés, valamint a helyszíni munkák szempontjából tekintjük át a problémát, továbbá foglalkozunk az öszvérszerkezetű hidak pályalemez-betonozásával.
A második rész címe: Felszerkezetek korszerű szerelési módszertanának kidolgozása. A kijelölt fejlesztési irányokat a korábbi tapasztalatok figyelembevételével hat fejezetben jártuk körül, illetve dolgoztuk ki: innovatív alépítmények, állítható magasságú jármok, állítható szélességű szerelőcsőr, szerelőtéri kocsik hatékony magassági állítása, hoszszúpályás tolóberendezés és rövidpályás tolóberendezés fejlesztése.
Innovatív alépítmények kifejlesztése
Az alépítmények kétütemű építésével és a tolási segédszerkezetek megfelelő telepítésével elértük, hogy az alaprajzilag helyére érkezett szerkezet végső helyére engedéséhez minimális mennyiségű segédszerkezetre van szükség, valamint a kényes nagy szintkülönbségű leengedési műveletek is elmaradhatnak.
Állítható magasságú jármok fejlesztése
A jármok magassági állításával jobban kézben tarthatók az igénybevételek és a reakciók a tolási művelet során, aminek következtében egyszerűsödhet a tolópad. Az állítás lehetőségével megoldódik a tolt szerkezet elejének felléptetése, öszvérszerkezeteknél a különböző építési fázisokhoz szükséges magasságok beállítása, valamint a járomtámasz leeresztése is.
Állítható szélességű szerelőcsőr fejlesztése
A szokványos 5,00–6,50 m főtartó-távolságú hídszélességekhez kidolgoztuk az állítható csőrt. Az állítás az adott csőr főtartók közötti változtatható hosszúságú összekötő rudakkal történik.
Szerelőtéri kocsik hatékony magassági állításának fejlesztése
A csapos-sajtós megoldással a híd hossz-szelvényét, túlemelését, kiékelését is követni lehet a szerelőtéri illesztésnél.
Hosszúpályás tolóberendezés fejlesztése
A speciális betolópálya segítségével nincs szükség a híd külön megemelésére, hogy a betolókocsikat visszahúzzuk a következő alátámasztási ponthoz. A kiékelt hídszerkezeteket a kereszttartó konzol „nyak”-ban támasztjuk alá, ezáltal a párhuzamos övű hidakéval azonosan kezelhető a betolás.
Rövidpályás tolóberendezés fejlesztése
A tolópad ±25 cm-es magassági állíthatóságának fejlesztésével elértük, hogy a reakcióerők és igénybevételek kézben tarthatók, illetve az automatizálás miatt a tolási folyamat üzembiztonsága nő. Egyszerűsödik a szerkezet leengedése, illetve a viszonylag nagy magassági állítás miatt lehetőség nyílik ferde hidak betolására is.
A tolópadba integrált önemelő berendezéssel jelentős idő és költség takarítható meg.
Végül a harmadik részben látványos számítógépes szimulációs módszerrel vizsgáljuk és mutatjuk be a kidolgozott módszertant.